Boktips #8: Underdog

Har ju helt glömt bort att berätta om förra boken jag läste: Underdog av Torbjörn Flygt.
Lite udda bok må jag säga men samtidigt väldigt bra. Skildrar en killes uppväxt där han kanske inte riktigt passade in i det "normala".  Stundtals var den rolig men stundtals väldigt beklämmande och sorglig.
Boken var ganska lättläst, dock ingen bok jag kommer att komma ihåg om ni frågar mig om ett år vad den handlade om.

Text och bild från bokus.se:

Underdog skildrar en folkhemsvärld som faller samman och drar med sig drömmarna om en bättre framtid med fluortanter och självkänsla för alla. Det är en historia berättad från underslafen med sorg över att livet inte kan levas om.Det här är en berättelse om familjen Kraft: om Johan, hans begåvade och ensamma syster Monika och deras mamma Bodil, som sliter ut axlarna på Strumpfabriken tills fabriken blir överflödig.Underdog handlar om att växa upp under sjuttio- och åttiotalen med dåligt självförtroende och världens bästa morsa, om alla stenar som ligger i vägen och måste sparkas på, om längtan efter att kasta loss från sin bakgrund och hur förtvivlat svårt det är. Och så allt det andra: gympapåsarna, de frigjorda lärarkandidaterna, Bogdan och Cissi Piss, översittare och underdogs, Diamond Dogs, Ronnie Hellström Ett och Två. Om hur fort vi blev medelålders och inte längre känner igen oss.

Underdog


Kommentarer


Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0/>