Att säga vad man tycker

Är med i ett sånt där nätverk så att jag ibland blir tillfrågad om jag vill vara med i en fokusgruppdiskussion. Det kan handla om i princip allt mellan himmel och jord men just i kväll var det ett ganska känsligt och diskussionsvänligt ämne: är det bra eller dåligt att näringslivet går in i som privat aktör i den offentliga verksamheten såsom inom sjukvprd och skola? Vad är det för fördelar respektive nackdelar?
 
Jag som är arbetstagare och inte har några egna barn eller gamlingar i min direkta närhet som behöver omvårdnad tycker att det är bra med friheten som de privata aktörerna ger. Samtidigt kan jag tycka att det är fel att de ibland gör alldeles för stor vinst och att pengarna går till riskkapitalbolag utomlands och inte ens skattar i Sverige. Svår fråga det där... Men jag kan väl säga som så att det blev ordentliga diskussioner då vi var åtta stycken personer med helt olika ingångsvärden. Speciellt pensionären och den utförsäkrade sjukskrivna hade väl kanske inte riktigt samma åsikt som jag hade. De tyckte att det gamla systemet fungerade mycket bättre när alla fick pengar under längre perioder.
 
Inte nog med att man får framföra sina åsikter, man får öven 500:- i rikspresentkort för 1 1/2 timmes jobb. Alltså ganska lättförtjänta pengar. :-)

Kommentarer


Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0/>