Smittad

Har sett "Smittad-När HIV kom till Sverigen" på SVT här i kväll. Var verkligen en jättestark dokumentär om hur samhället tog emot AIDS-epedeimin på 80-talet med allt vad det innebar. Visst, man visste ju inte vad det var för något eller hur det smittade. Alla var ju jätterädda för att få det. Men någon måtta kunde det väl ändå ha varit? Jag menar, låsa in folk på isolering INNAN de ens fått provsvar? Och det där förslaget med att tatuera alla smittade med ett speciellt märke i armhålan? Eller isolera dem i en speciell koloni likt de gamla spetälskekolonierna? 
 
Jag ska villigt erkänna att jag inte hade riktig koll på vilken stor roll Sighsten Herrgård hade i det hela. Har ju bara vetat att han var en kändis som dog av AIDS och sen har man ju hört de där "roliga historierna" där han har figurerat. Visste inte vilket hästjobb han gjorde för att lyfta information om smittan. Och då ska man ju också ha med i tankarna att han faktiskt var ganska sjuk när detta skedde. Imponerande måste jag säga! Men jag får skylla okunskapen på att jag var så pass liten när den största stormen var.
 
Vad skulle vi säga idag om en polisman kom i den här munderingen? Och vad var cyklopet tänkt att skydda mot egentligen???
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0/>