Insuper det sista av sommaren

Trotsar lite moln och blåst i dag och sitter i min älskade brassestol i bikini ute på balkongen och lyssnar på P3 Dokumentär. Det där med lättlyssnade vardagsdokumentärer är verkligen min grej måste jag säga!
I dag har jag lyssnat på programmet om Tjernobylkatastrofen som hände 1986. Var riktigt intressant då jag inte kommer ihåg så mycket av just den händelsen. Antagligen så var man kanske inte så insatt i såna saker när man var 13 år. Det jag kommer ihåg mest var att man absolut inte fick äta några bär, svamp eller grönsaker från Sverige under det året.
 
Det jag helt hade missat om den här historien var att ryssarna höll tyst om katastrofen. Kanske berodde det på att myndigheterna där inte själva hade någon direkt information om att det hade hänt? Hur som helst uppdagades detta av en svensk medarbetare vid Forsmark där mätaren pep när han anlände till jobbet på måndagmorgonen. TVÅ dagar efter olyckan!!! När detta började utredas insåg man snabbt att det radioaktiva inte kom från de egna reaktorerna utan från någon annanstans. Via SMHI kunde man se var vindarna kom ifrån och på så sätt hitta källan.
 
Det som är lite oroväckande i dag är inte att vi har våra egna kärnkraftsverk kvar (våra fungerar på ett annat och säkrare sätt än ryssarnas) utan att det finns ett jättestort i Litauen och det är ju faktiskt inte många mil ifrån oss! Sen är det en gammal atomubåtsbas i Murmansk som läcker ut en hel del och det är ju inte heller så värst vidare långt ifrån oss.
 
Nä, kanske är de här dokumentärerna inte så bra för mig trots allt. Kanske sätter det igång för många tankar?!?
 
29 april 1986. Tre dagar tidigare exploderade reaktor 4. Förödelsen är total. Sex månader senare står en väldig inneslutning, kallad sarkofagen, klar. Nu, 25 år senare, måste den bytas ut mot en mer permanent lösning. I reaktorn finns fortfarande 200 ton smälta, 30 ton radioaktivt damm samt 16 ton uran och plutonium.

Kommentarer


Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0/>