Kulturell afton

Direkt efter jobbet drog jag iväg till Nordiska museet där de har en utställning om folkhemmet. De hade byggt upp en tvåa på 57 kvadrat i exakt kopia från en lägenhet i Katrineholm. Den speglade år 1948 och en familj på två vuxna och tre barn som bodde där. På den tiden var det stor bostadsbrist och många bodde omodernt med bara kallvatten, gemensamt kök samt dass på gården. Snacka om lyx att flytta in i en "större" lägenhet med varmvatten och toalett!
Jag ska aldrig mer klaga på att jag bor trångt, jag som ändå har 54 kvadrat helt för mig själv. Fast jag vet att de som bodde innan mig här flyttade in när det var nybyggt 1951 och bodde fyra personer här, döttrarna i sovrummet och föräldrarna i bäddsoffa i vardagsrummet. Hur fick man plats liksom? Men det är klart, man hade ju inte lika mycket saker och kläder då. Kanske skulle man börja tänka lite mer som de? Och vad ska man egentligen med alla saker till?
 
I museets shop hittade jag denna skiva som kommer bli min favvis för en tid framöver, har redan hunnit lyssna igenom den:
 
Foto: Nu ska här poppas med min nyköpta skiva.

Kommentarer


Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0/>