Boktips #28: Puma Swede: mitt liv som porrstjärna

 
 
Fråga mig inte hur det kommer sig att jag läste denna bok men jag får skylla på att jag gillar att läsa biografier. Boken handlar om Johanna Jussinniemi som växer upp i Tumba och hennes väg till att bli porrstjärna i LA. Jag måste erkänna att jag blir fascinerad över hur pass öppen hon är med detta och hur mycket hon verkar älska sitt "jobb". Till viss del tyckte jag att boken var lite jobbig att läsa, nästan så att skämskudden kom fram. Och hon lever ju ett liv som är så långt bort från mitt egna att jag har svårt att ta det på allvar. Jag har liksom väldigt svårt att förstå det där med hur man kan vilja exponera sig så pass mycket. Men det är ju ett val vi alla gör. Dock var boken ganska roligt skriven och språket var nästan talskrift eller vad man nu säger. Dock är det en bok som jag kommer ha glömt bort inom snar framtid, gjorde inga större avtryck rent bokmässigt. 
 
Bild och text från bokus.se:
 
Puma Swede : mitt liv som porrstjärna (pocket) 
 
"Mitt liv som porrstjärna är en ocensurerad självbiografi om ett ovanligt liv - en hisnande berättelse om Puma Swede, Sveriges största porrstjärna. Som tonåring var hon en hopplöst nördig hästtjej som enligt de andra tjejerna i stallet var dömd till ett liv utan killar. Men några år senare upptäcktes hon på en gata i Stockholm och övertalades att bli glamourmodell i USA. När hon insåg att det fanns mer pengar att tjäna på att ha sex framför kameran åkte de sista kläderna av och plötsligt förvandlades hon till Puma Swede, en av världens hetaste porrskådisar.
Med en stor portion humor tar det blonda bombnedslaget Puma med oss på krävande inspelningsdagar, låter oss kika in bakom kulisserna och presenterar oss för sina vänner och branschens udda karaktärer. Vi åker på strippklubbsturnéer och till galna finska sexmässor. Vi får vara med om vilt festande och svajigt helikoptersex (som hamnar på de amerikanska skvallertidningarnas förstasidor). Och så blir det knäppa webbkamerashower tillsammans med väninnorna, det snabbaste sättet att dra in pengar i dagens porrvärld.
Men bortom festandet finns också en grå vardag. Parasiter som "suitcase pimps" - managerpojkvänner som blandar ihop kärlek, svartsjuka och pengar - ställer till det. För att inte tala om den där klumpen i magen inför varje hiv-test. Puma ifrågasätter även samhällets normer. Varför kan en tjej inte ha många olika partner och en omättlig aptit på kravlöst sex utan att betraktas som störd? Och varför stämplas kvinnliga porrskådisar per automatik som hjälplösa offer?
Boken rymmer även Pumas sextips, felen med de vanligaste porrfilmsmyterna och svar på beundrarbrev.
"

Kommentarer


Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0/>