Rapport från överviktskliniken

I morse var jag då iväg på ett första möte på överviktskliniken. Jag har fortfarande väldigt delade känslor ang. detta. Å ena sidan känns det som ett stort misslyckande att jag gått upp i vikt igen efter magsäcksförminskningen. Men å andra sidan så är jag positiv till denna metod då den tar tag i beteendeproblematiken i första hand och sen blir "bi-effekten" att man går ner i vikt. Så jag känner mig väldigt tacksam över att jag blev antagen som patient.
 
När jag gick därifrån fick jag med mig en liten, liten dator som är kopplad till en våg för att mäta hur mycket jag äter, hur snabbt jag äter samt att jag med jämna mellanrum ska fylla i mättnadskänsla.
Den här första veckan ska jag äta som jag brukar och endast använda vågen när jag äter varm mat (betyder att jag får släpa med mig den till och från jobbet varje dag) för att de ska se hur mitt nuvarande ätbeteende är. From mitt återbesök om 1 1/2 vecka blir det däremot andra bullar! Då börjar mitt nya liv! För då kommer jag att få ett program över hur mycket jag ska äta samt när. Då blir det frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag OCH kvällsmål. Tanken är att jag ska lära mig rätt måltidsordning och få in det beteendet. Men hur i hela 17 ska jag få mig själv till att börja laga middag??? Ja, ja. Jag antar att de har råd och tips om sånt.
 
En annan kul sak när jag var där var att jag skulle mätas och vägas. Vågen var en sån där variant där man även kan mäta fettprocent och jag hade 39% fett på min kropp (normalt för en kvinna ligger tydligen på 25-35%). Så SÅ mycket för mycket har jag inte vilket ju känns bra. Och det är säkert ett resultat av alla de träningstimmar jag har lagt ner senaste månaderna.
 
Ytterligare en grej de tog upp var just det där med träning. De förespråkar lååånga promenader framför pass på friskis. Det bränner mer kalorier och de vill att jag ska gå mellan 10000-12000 steg/dag! Alltså, fatta hur mycket det är! Nästan två timmars promenerande VARJE dag. Hur ska man hinna med det? Men det får väl gå...
 
 
 

Kommentarer
Cilla

Duktig du är!



2014-03-21 @ 08:01:40


Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0/>