Biobesök i höstmörkret

Hamnade på bio i kväll efter jobbet. Var så himlans härligt att krypa in i mörkret och stänga ute världen med dess bekymmer för en stund. Fast egentligen kanske inte filmvalet var det heeelt optimala för att blunda för bekymmer. Vi såg nämligen "Nawals hemlighet"

Bild och text från sf.se:


En mäktig och gripande historia om två unga människors väg att finna sina rötter.

En mors sista önskan att få upprättelse efter sin död, skickar tvillingarna Jeanne och Simon på en resa till Mellanöstern för att finna sanningen om sin bakgrund. I jakten på en bror och far de aldrig mött, uppdagas sakta deras mors hemlighet - ett skakande öde som till slut blev för mycket att bära.

Filmen utsågs till Kanadas officiella Oscarbidrag 2010 och blevuttagen som en av nio filmer vid 2011 års gala i kategorin bästa utländska film.

Jag tyckte den var RIKTIGT bra och den kan rekommenderas. Det var en ganska tung och allvarlig film (alltså ingenting att se en partyfredag) men otroligt välgjord. Vi i sällskapet var rörande överens om att det var en film som kommer att bita sig kvar och man kommer att tänka på från och til under en lång tid framöver. Fick oss även att tänka på hur lyckligt lottade vi är i Sverige som faktiskt slipper krig och förödelse.
Personligen fick den mig att fundera lite över varför jag är med i Hemvärnet. Skulle jag verkligen palla trycket om det blev en skarp situation här i Sverige???


Kommentarer


Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0/>