Tänkardag

Har haft en riktig tänkardag idag. Skönt att stänga alla jobbiga grejer en sån här dag på året och börja nya roliga saker. Så efter allt tänkande är jag alldeles slut känns det som. Ska försöka få ner lite av det på pränt i morgon så att jag kommer ihåg om 10 år hur mina tankar gick just runt det här årsskiftet.

Men trots att det känns som om jag är slut mentalt ska jag i alla falla ta mig iväg och mysa lite med min barndomsvän och hennes lillebrorsa. Vi ska äta och dricka gott och bara slappa. Ska bli riktigt nice! Och vem vet, kanske händer det något kul i kväll som jag kan skriva om i morgon när mitt nya, positivare liv börjar. :-)

GOTT SLUT på 2011 och GOTT NYTT ÅR önskar jag er alla!


Lite jobbig dag

Just i dag är det en lite jobbig dag. Alldeles för många minnen sedan förra nyårsafton. Tänk vad glad och nöjd jag var med livet då!
Vid den här tiden satt jag på tåget på väg upp till Jämtland och Poe. Tåget var lite försenat och jag skulle först möta upp min syssling för en fika innan Poe hämtade upp mig och vi åkte och handlade nyårsmat på Coop. Vi svängde även förbi loppisen och hämtade en tv och dvd (han har vanligtvis inte tv) för att fördriva kvällen innan tolvslaget.

Hade en supermysig kväll i soffan medan snön fullkomligen vräkte ner! När vi gick ut vid halv tolv-tiden hade det hunnit komma ett par decimeter så det blev lite skottande. Kommer ihåg att jag jag blev jättefrustrerad över att han hellre skottande än att vara romantisk med mig... Gick även in till grannarna en sväng och drack Pommac innan vi gick ut med dem igen för att tända och släppa upp en sån där thailändsk ljuslykta. Problemet var bara det att det blåste och snöade så mycket att den bara rörde sig efter isen och sedan ramlade ner. Platt fall kan man säga...

Usch, det är verkligen jättejobbigt att tänka på honom fortfarande. Speciellt en sån här dag... Känns verkligen skit rent ut sagt!

Norrmalmstorgsdramat

Har kollat på filmen om Norrmalmstorgsdramat här i kväll. Om jag ska vara helt ärlig så känns den ganska komisk. Tänk att det verkligen gick till på ett sånt simpelt sätt på den tiden. Att de inte lyckades få ut dem tidigare. Men det måste ju ha varit fruktansvärt för de som var gisslan. Undrar hur man tacklar en sån grej efteråt? Speciellt som alla undrar hur de egentligen var funtade som kunde "försvara" och stå på rånarnas sida.

Det här hände precis när jag föddes så under tiden mamma låg på BB med mig så var det full rapportering både därifrån och från gamla kungens dödsbädd.

Helt klart sevärd film med bra skådespelare!

Bild och text från cdon.com:


Den 23 augusti 1973 kliver en rånare in på Kreditbanken vid Norrmalmstorg, beväpnad med en kpist. Han kräver att den hårdbevakade fången Clark Olofsson ska föras till banken tillsammans med flyktbil och tre miljoner kronor. Det blir upptakten till ett av de mest omskrivna, mest omtalade brotten i Sveriges historia. Gisslandramat följdes av hela världen och gav upphov till det internationella begreppet Stockholmssyndromet.

Hjärtat i halsgropen

Eller ja, det kanske var lite att ta i. Var och handlade här på eftermiddagen och har varit hemma i ett par timmar. Tyckte att det var konstigt tyst på telefonen så jag tänkte bara kolla att den levde. Men kunde inte hitta den! Letade och letade och försökte ringa men kom på att den antagligen stod på vibratorsignal. Lite stressad gick jag ner till bilen och kollade men hittade den inte där heller. Upp till lägenheten för att leta lite till och sen ner med pannlampa i bilen samt jobbmobilen i högsta hugg. Och mycket riktigt hade den glidit ur fickan och ner mellan sätena. Puh, vad skönt. Känns annars ganska jobbigt om man inte skulle hitta den med allt vad det innebär.


Hjärtat i halsgropen

Eller ja, det kanske var lite att ta i. Var och handlade här på eftermiddagen och har varit hemma i ett par timmar. Tyckte att det var konstigt tyst på telefonen så jag tänkte bara kolla att den levde. Men kunde inte hitta den! Letade och letade och försökte ringa men kom på att den antagligen stod på vibratorsignal. Lite stressad gick jag ner till bilen och kollade men hittade den inte där heller. Upp till lägenheten för att leta lite till och sen ner med pannlampa i bilen samt jobbmobilen i högsta hugg. Och mycket riktigt hade den glidit ur fickan och ner mellan sätena. Puh, vad skönt. Känns annars ganska jobbigt om man inte skulle hitta den med allt vad det innebär.


Freeedag...

Och inte vilken fredag som helst utan sista dagen innan en veckas semester! Tjohooo vad underbart! Och ännu bättre är att jag alldeles snart tänkte lämna kontoret. Är ju knappt en människa här på kontoret så det är ju inte direkt någon som saknar mig om jag går. När katten är borta...


Boktips #9: Finns inte på kartan

Den här boken var en sån där riktig feelgood-bok! Lättläst med ett varierat språk, bra känsloyttingar och berättande beskrivningar. Jag blev alldeles varm i hjärtat av den. Dock är det ingen bok jag kommer att komma ihåg, var en riktig skvalbok. Men helt klart läsvärd som jag kan rekommendera om man har fått "läskramp" som jag hade fått lite där innan.

Bild och text från bokus.se:

Finns inte på kartan (inbunden)


En varm och gripande roman om ett Sverige bortom storstan

Höstterminen på Journalisthögskolan i Göteborg närmar sig sitt slut. 23-åriga Frida Fors väntar spänt på besked om var hon ska få göra sin praktik. Hon vet att en bra praktikplats kan öppna dörrar till de åtråvärda jobben inom medievärlden.

Beskedet kommer som en kalldusch. Hennes charmige, begåvade pojkvän får drömplatsen på Aftonbladet i Stockholm, själv hamnar hon på Smålandsbladets lokalredaktion i Bruseryd, ett stillastående samhälle som knappt finns med på kartan.

När hon dessutom lämnas av pojkvännen känns det som om hon har nått nollpunkten. Men mot sin vilja blir hon indragen både i sina medarbetares och bybornas personliga öden. Redaktionschefen Åke Johansson som botar sin ensamhet med flaskan. Journalisterna Mats och Annika vars äktenskap knakar allt mer i fogarna. 19-årige Dani som tröttnat på machomentaliteten bland kompisarna i Södertälje och bestämt sig för att öppna en kebabkiosk i Bruseryd. Enstöringen Gunnel som dag efter dag, i ur och skur, sitter på den sten som hennes son och hans familj dödskraschade mot. Och inte minst flickan Aliana från Kosovo, som Frida blir nära vän med.

Det visar sig att det är Frida som har dragit vinstlotten. Under sin tid i Bruseryd lär hon sig journalistyrket från grunden och hon växer som människa genom att hjälpa andra.

Förvirrat huvud

Hm, har återigen lyckats med konststycket att hoppa av vid fel tunnelbanestation när jag skulle hem. Satt och tittade ut genom fönstret och fick för mig att jag var hemma och rusade av tåget i sista stund innan dörrarna stängdes. Grejen var bara den att det var en station för tidigt... Snopet må jag säga! Men det kanske var välbehövligt med en liten promis i duggregnet för att vakna till igen.


Allvarligt fel?

Alltså, det måste ärligt talat vara något allvarligt fel på antingen mig eller på det manliga släktet! Vad är det som går fel? Vad tror de egentligen? Att jag ska sitta och vänta på att de har tid och lust att höra av sig? Att de ska kunna komma och gå som de vill?
De är ju likadana allihopa och nu har jag tröttnat. Först var det Poe (som även om han försökte klämma ur sig att han inte hade några känslor är precis som vanligt i telefon nu igen och skickar mms från där han befinner sig). Sen var det ju den där Carl i Karlstad som jag hade kontakt med via nätet. Han var så himla på och sen när det började närma sig att han var tvungen att ringa/träffas försvann puts väck.
Efter det hade vi Johan i Karlstad som jag också fått kontakt med via nätet och pratat en del med i telefon. Hade kontakt för typ 1 1/2 år sedan men sen kom Poe emellan och vi hördes inte av. Sen hörde han av sig igen och har sen slingrat sig om att träffas samtidigt som han velat ha kontakt.
Till sist har vi då det där f.d. "ragget" som jag träffade av och till under mer eller mindre onyktra former för 7-8 år sedan och som också började höra av sig igen för några veckor sedan. Han var jättepå där och både sa och fortfarande säger hela tiden att han vill träffas och puss hit och puss dit men har ändå aldrig tid.

Vad är det för fel på det släktet egentligen???

Trött sorgedag

Efter att jag fick det tråkiga beskedet (se här) i går kväll så gick det bara inte att somna. Låg och tänkte på allt roligt vi gjort och alla dåliga skämt han dragit under årens gång. Alla kanske inte riktigt var enligt värdegrunden om man säger så. :-) Så när klockan ringde i morse var jag ett vrak! Har gått och gäspat precis hela dagen lång.
Fast jag var ute och lunchshoppade lite:

Gick lite tidigare från jobbet och sitter nu här hemma i soffan med en skinkmacka och en kopp julthé och ska slötitta på "Ice Age 2".

Tråkigt besked

Har precis nåtts av det tråkiga beskedet att en kär hemvärnesvän har förolyckats under gårdagen då han skulle ta ner ett träd som skadats av stormen. Det var en av dem som jag hade bäst kontakt med i mitt numera f.d. kompani och som jag hade kontakt med så sent som förra veckan.
Kom verkligen som en chock för mig och jag känner mig jätteledsen inombords över denna förlust. Tänk vad fort det kan gå med livet va? Inte för att jag kanske är så rädd om mitt eget, men när det händer såna här levnadsglada och underbara människor är det liksom fel i systemet någonstans.

 

Lunchshopping

Var ute en sväng på lunchen i solskenet för att kolla in lite mellandagsrea. Hamnade på Indiska men måste säga att jag blev ganska besviken. Först och främst var de fortfarande ganska dyra och sen var det bara udda grejer som hängde framme. Jättetrist alltså. Men köpte i alla fall ett par vanliga svarta strumpbyxor och ett armband som kan piffa upp något enfärgat.


Försovit mig

Skulle ju bara ta mig en tupplur där på eftermiddagen... Vaknade upp 3 1/2 timmar senare... Men det var skönt, behövde nog det. Efter att ha varit uppe och käkat och kollat lite tv är det nu dags att gå och sova igen. Är ju en av de få som jobbar den här veckan.

Får dock se om det går att sova. Inte på grund av att jag sov förut utan mer för att det blåser som 17 utanför. Och jag har fått världens noja över att ett träd ska rasa mot huset (bor högst upp på en gavel mot en skogsdunge). Natten som var så sov jag jättedåligt pga detta. För inte nog med att jag nojjar, grenarna slår ju mot väggarna och låter också.


Arg så här på annandagen

Det är just såna här grejer som gör mig fullkomligt galen och tandagnisslande. Jag förstår verkligen inte hur man leva med sig själv. Patetiska karlar!!! Det är karlar i medelåldern samt äldre som gör att det överhuvud taget finns en marknad för sånt här. Kan de inte lägga den energin och pengarna på att hjälpa de här stackars fattiga tjejerna på något annat och bättre sätt i stället?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14128891.ab


 

Roger, 65: Jag har haft sex med alla tjejer här...

Ökända Pattaya i Thailand - ett drömresmål för svenskar som köper unga kvinnor – och barn
”Jag är 65 och har fler unga tjejer på en vecka än vad en 30-åring har på ett år hemma.”

Långpromis och skinkmacka

Blev en sån där riktigt skön slappardag i dag. En sån där dag som man alldeles för sällan tar sig tid med. Låg kvar i sängen och läste ganska länge när jag vaknade, slötittade på Madicken på tv, långpromenad och nu en skinkmacka innan jag ska lägga mig och läsa den nya Hänt Extra. Kanske blir det en liten tupplur innan filmen "Mamma Mia" ska avnjutas.


Tecken på att tantåldern är här?

Förr om åren gick jag alltid ut på juldagen. Var ju världens party! De senaste typ tre-fyra åren har jag dock bara tagit det lugnt. Känner mig lika gammal och tråkig varje år jag numera sitter hemma och tänker tillbaka på juldagarna. Att man ens pallade med det tempot och alkoholkonsumtionen. Men kul var det! Även om man ibland vaknade upp med världens jätteågren dagen efter.
Det var efter just en sån juldag jag bestämde mig för att aldrig mer dricka jägermeister och red bull. Blir fortfarande grön i ansiktet bara jag tänker på den kombinationen. Eller för den delen red bull överhuvud taget...


Dagen efter

Så, då var julafton äntligen över och man kan ta det lite lugnt. Hade dock en riktigt bra julafton med förväntansfulla brorsöner, god mat, tomte och julklappar. Var riktigt mysigt!

Dock var jag helt slut så vaknade upp med ett ryck här vid 11-tiden efter 10 timmars sömn på raken (hey, mitt mellannamn är faktiskt "Trötter"). Eter en god julfrukost hos mamsen där jag sovit över ska jag nu ta mig iväg till Exptert och kolla om de har några ok kameror på rea. Tänkte köpa en till brorsan om jag hittar någon.

Får se om det även kan hinnas med en liten dejt under etermiddagen/kvällen. :-)

GOD JUL

Nu åker jag iväg på julfirande med familjen. Så jag passar på att önska er alla en riktigt GOD JUL! Hoppas att ni får en mysig och avkopplande helg med era nära och kära.


I princip klar

Nu är jag i princip klar för morgondagen. Är bara ett par små julklappar kvar att slå in. De där fotoböckerna som jag beställt kom först i dag. Men det är det enda som är kvar i kväll innan sängen hägrar.

Satt här i soffan och kollade på min fula tomte. Gjorde den i lekis, dvs julen 1979, och jag kommer fortfarande ihåg den där stolta känslan när jag tog hem och visade den för mamma och pappa. Sedan dess har den suttit uppe varje år och vi skrattar lika mycket åt den varje år också. Är en av alla de saker jag har framme här hemma som har en speciell plats.


Tjat, tjat och tjat...

Måste tjata lite mer på det där om att tänka på andra så här i juletid... Vad sägs om att ge bort ett myggnät mot malariamyggor? 41:- på Unicef: http://unicef.se/gavoshop/kategorier/6-alla-gavor/167-myggnat

 

Var 30:e sekund dör ett barn i Malaria

Laetitia Mukanyemera sitter med hennes åtta månader gamla son, samtidigt som en lokal hälsoarbetare hjälper till att bädda med ett myggnät impregnerat med insektsmedel i Musanze i norra Rwanda. Myggorna är som mest aktiva på natten och ett myggnät är därför ett mycket gott skydd.

Sista rycket

Nu är det inte många timmar kvar innan det är dags att stressa hemåt. Tänkte faktiskt försöka gå härifrån redan vid straxt efter tolv. Då är det inköp av sista julklapparna, fika hos mosters särbo som fyller år och sen hem och baka och packa ner allt inför morgondagen. Känns som om jag kommer att få dagen att gå om man säger så. :-) Men allt SKA vara färdigt i kväll så att jag kan ta det lugnt i morgon bitti innan jag åker. Får se om planen håller...

Snart är det över...

Vet inte varför men jag har verkligen ingen som helst julkänsla i år. Längtar bara tills den här helgen är över. Har inte haft någon inspiration till varken julklappar eller hemmet i år. Och nyår känner jag ännu mindre för. Andra halvan av året har varit riktigt dåligt och ingenting jag kommer att se tillbaka på med glädje... Är jag alldeles för anti nu? Nog bäst om jag går och sover i stället så jag orkar med att gå till jobbet i morgon...

Andra omgången med chokladkola

Gjorde ju en omgång med chokladkola med chili för ett par veckor sedan där jag gav bort hälften och sen har bjudit bort resten. Och den har gjort succé! Så nu har jag gjort ytterligare en omgång till julafton. Kan verkligen rekommendera det här receptet, plättlätt att göra och lagom mycket chilismak.


Test av defribillator

Har varit på kurs hela eftermiddagen. Det var påbyggnadsdelen på hjärt- och lungräddningen som innebar att vi fick testa på och öva med defribillator. Hade aldrig gjort det tidigare så det var "kul" och lärorikt. Undrar just hur man skulle reagera om man såg någon ramla ihop ute på gatan. Skulle man komma ihåg vad man lärt sig? Jag hoppas i alla fall att man skulle göra något och inte bara bli stående som ett fån.


Slagit in julklappar

Nu är i princip ALLA julklappar inslagna och klara. *skönt* Ska bara plock undan dem nu för att inte kissarna ska leka med snörena. Vill ju inte riskera att de sväljer ett snöre. Tydligen har katter ingen "spotta-ut-reflex" utan bara sväljer och sväljer vilket betyder att snöret ringlar sig längst hela tarmen och ofta går de inte att rädda. Så tänk på det kattägare!!!


*host, host*

Gör så jäklans ont i luftrören och jag har verkligen ingen kraft alls kvar i kroppen. :-( Känns som om jag skulle behöva vara ledig i flera veckor och bara vila.

Blev väldigt besviken i dag. Egentligen är det en småsak men jag kan inte hjälpa att jag känner så här. Var nämligen som så att jag hade bjudit hem bl.a. brorsan med familj på trettondagsafton. Men så i dag fick jag höra att de hade bjudit hem några andra till sig på middag samma dag! Visade sig att de hade "glömt bort" att de tackat ja till mig. Alltså, gör man verkligen så? Är det inte liiite befogat i alla fall att jag känner mig besviken?

Vad gör jag fortfarande uppe?

Borde verkligen ha varit läggdags för minst en timme sedan för fröken men det var ju så mycket annat som kom emellan. Har bl.a. gjort klart några ljus som jag har dekorerat med ljusvax. Sen skulle de förstås slås in i cellofan och "garneras" så att jag kan ta med dem till cheferna i morgon. Men NU är det dags!

Tisdags-aw

Sprang förbi min favvis-secondhand och inhandlade hela TRE nya klänningar! Egentligen var jag ute efter en nyårsklänning men just en sån hittades inte i dag. Får bli en annan dag. Och apropå nyår: jag har nu bestämt mig för att inte fira med kompisarna med fosterbarnen. Skulle ju vara en familj till där med barn och jag känner att jag inte riktigt pallar med. Sist vi var där var det fullt liv hela tiden och man fick inte sitta i fred och äta. Och just nu kanske inte mina krafter riktigt räcker till...

Hur som helst, var på AW på Bishops Arms med min nya hv-pluton och jag måste säga att det känns bättre och bättre. Är en tjej med där som jag tror att jag kommer trivas riiiktigt bra med. Vi är varandras totala motsatser i både stil och uttryck men det kanske är just det som gör att vi kompletterar varandra. Ska bli superkul när säsongen sätter igång efter nyår!


Otrogen?

Alltså, det här är ju verkligen heeelt sjukt! Tyckte ju att det var jättekul att prata med Johan igår (det "gamla raggget") och jag tänkte mycket på honom sen på kvällen. Blev alldeles glad och varm inombords. Men samtidigt så känner jag mig som otrogen mot Poe!?! Varför då för? Han har dumpat mig och det är över ett halvår sedan. Varför känns det som om jag är oärlig mot honom och smyger? Känns liksom som att han smyger omkring där bakom och förtar den nyfunna pirrigheten med Johan. Nästan så att jag blir lite störd och irriterad faktiskt!

Varm inombords...

Ett "gammalt ragg" som jag hade för drygt sju år sedan som jag bara haft kontakt med via FB ringde helt apropå här i kväll och vi har nu pratat i över en timme. Blev alldeles vam inombords av att höra hans röst igen. Alltså, vi hade inget förhållande på den tiden heller då vi bara träffades väldigt sent på nätterna på fyllan. Men senaste tiden har han varit väldigt på via fb och pratat "på riktigt" och velat träffats. Fast jag har inte riktigt vågat utan kommit med dåliga bortförklaringar. Jag menar, vad ska en 27-årig snygg kille med mig till? Men jag kanske ska ge honom en chans ändå? Det här skrev han direkt på FB efter det att vi hade pratat färdigt "jag va varm hela tiden av din röst och gamla minnen". Är det inte lite gulligt så säg? Vad säger ni om hans utseende då? Har dock gömt hans snälla ögon i fall att han inte alls vill ligga till allmän beskådan...


Förra årets jullåt?!?

Kan inte hjälpa det, men går och nynnar på förra årets jullåtsplåga och kan inte sluta! Den "hemska" låten är Sean Banans "Gott nytt jul". Vad ska jag göra för att bli botad???


Situation Stockholm

Var ut en sväng i snömodden här på lunchen och gick förbi en försäljare av "Situation Stockholm". Som vanligt stannade jag till och köpte en och gav lite extra. Jag tycker nämligen att de som faktiskt försöker ska premieras. De står där med sina tidningar medan folk springer omkring med alla sina påsar med onödiga prylar de handlat. Varför inte stanna till och göra tidningsförsäljarens dag lite bättre genom att köpa ett nummer? Kostar 50:- varav de får behålla hälften själv.

Försäljaren i dag blev så glad när han fick en hundring att han gav mig en kram. Så lite för mig men så mycket för honom. +Att det gav mig lite värme inombords...


Skinkjansson och köttbullar

Hade ju plockat ut grejer ur frysen redan igår för att jag skulle laga lite mat i dag. Så det var jag tvungen att ta hand om hur risig jag än känner mig. Så nu är julköttbullarna gjorda och skinkjansson till matlåda för hela veckan.
Vad skinkjansson är? Det är med vitlök och rökt skinka i stället för ansjovis och det är så där barnsligt gott. Kan rekommenderas!


Vaknade upp med ett ryck...

...för en kvart sen badandes i förkylningssvett efter att ha sovit i drygt 3 1/2 timme. Undrar just om jag kommer kunna sova i kväll...


Aj, aj, aj...

Hur många gånger på en och samma höst/vinter kan man egentligen ha ont i halsen/vara förkyld??? Känner mig helt sänkt i dag mn var ändå tvungen att åka iväg en sväng då jag hade lovat skjutsa min moster. Passade på att handla sista julklapparna och på Willys när jag ändå var ute och åkte. Konstigt nog var det inte så mycket folk ute i farten. Men nu måste jag nog allt gå och vila lite.


Boktips #8: Underdog

Har ju helt glömt bort att berätta om förra boken jag läste: Underdog av Torbjörn Flygt.
Lite udda bok må jag säga men samtidigt väldigt bra. Skildrar en killes uppväxt där han kanske inte riktigt passade in i det "normala".  Stundtals var den rolig men stundtals väldigt beklämmande och sorglig.
Boken var ganska lättläst, dock ingen bok jag kommer att komma ihåg om ni frågar mig om ett år vad den handlade om.

Text och bild från bokus.se:

Underdog skildrar en folkhemsvärld som faller samman och drar med sig drömmarna om en bättre framtid med fluortanter och självkänsla för alla. Det är en historia berättad från underslafen med sorg över att livet inte kan levas om.Det här är en berättelse om familjen Kraft: om Johan, hans begåvade och ensamma syster Monika och deras mamma Bodil, som sliter ut axlarna på Strumpfabriken tills fabriken blir överflödig.Underdog handlar om att växa upp under sjuttio- och åttiotalen med dåligt självförtroende och världens bästa morsa, om alla stenar som ligger i vägen och måste sparkas på, om längtan efter att kasta loss från sin bakgrund och hur förtvivlat svårt det är. Och så allt det andra: gympapåsarna, de frigjorda lärarkandidaterna, Bogdan och Cissi Piss, översittare och underdogs, Diamond Dogs, Ronnie Hellström Ett och Två. Om hur fort vi blev medelålders och inte längre känner igen oss.

Underdog


Nyligen hemkommen

Fick en precis så skön och trevlig dag som jag hade förväntat mig när vi hade den numera traditionsenliga lillejul i dag. Det har varit glögg och peppisar i kombination med lite pysslande. Det efterföljdes av ett julknytisbord som var en försmak av julen. *mysigt, mysigt*
Dock var det inte fullt lika spännande att köra hem sen med tanke på snöblasket som fullkomligen vräker ner. Så det var nog närmare en decimeter modd på sina ställen vilket är lite läskigt när man inte vet om det har börjat frysa eller inte.


Pyssel- pch mysdag

Ska alldeles straxt åka iväg på årets traditionella pyssel- och mysdag hos kusinen. Brukar träffas mitt på dagen, pyssla och dricka glögg under eftermiddagen och sen ha knytis med julmat. Brukar vara riktigt mysigt och avkopplande.
Mitt pyssle i eftermiddag blir: 1. skriva julkort som jag inte har hunnit i veckan. 2. Dekorera några ljus som jag ska ge bort på jobbet. 2. Om tid finnes blir det fortstt stickande på ett par sockor.


Saknad...

På väg till kompisen för att ha lite julmys så pratade jag med Poe. Det visade sig att han hade varit här nere och jobbat i går och i dag i söderledstunneln vilket bara är några hundra meter från där jag bor. Och även om jag försöker ha honom på en vänskaplig nivå så gör det så jäklans ont inuti mig att han inte hör av sig när han är så pass nära. När jag ifrågasatte detta så sa han bara att han var nere för att jobba. Och visst, det förstår jag också. Men en timme har han väl ändå över??? Jag förstår inte riktigt varför jag fortsätter att utsätta mig för sånt här, varför bestämmer jag mig inte bara för att "nej, nu räcker det" och slutar höra av mig? Antagligen för att jag fortfarande har känslor kvar inombords och inte har fått ett ordentligt avslut på det hela. Officiellt har jag kommit över honom men om sanningen ska fram så gör det fortfarande ont inombords och jag saknar honom...

Hur det var hos kompisen? Jo, även där kom Poe upp på tapeten så jag har haft svårt att släppa honom i kväll. Men det har ändå varit jättetrevligt med glögg, god mat, vin och skratt.

Natti, natti...

Tårta, tårta och åter tårta...

Inte nog med att det kommer X antal chokladkartonger och godiskorgar till jobbet varje dag, i dag har även varit en sån där tårtätardag! Har varit två avtackningar här på eftermiddagen och för artighetens skull tog jag en smal bit på varje ställe. Men jag märkte att jag inte är riktigt van vid det då jag nästan blev illmående efteråt.

Konstigt det där att det sitter så djupt i en det där med artighet. För egentligen skulle man ju bara kunna säga nej tack!


Aldrig mer!

Eller kanske inte aldrig mer.., Men det lär nog dröja innan jag gör fler fotoböcker igen! Har tillbringat X antal timmar framför datorn senaste veckan och gjort personliga fotoböcker till mamma, pappa, brorsan, moster samt varsitt till de två brorsönerna. Sen har jag gjort halva till mig själv klart också men nu orkar jag inte mer för i dag. Sen slog det mig att mitt egna behöver jag ju faktiskt inte göra just nu.

De här fotoböckerna har blivit lite av tradition att jag ger bort till julklapp och de brukar bli lika uppskattade varje år. Så jag kan varmt rekommendera att göra såna och ge bort. Själv använder jag Smartphoto och beställer deras album "Enjoy".

Julmarknad

Mötte upp en kompis inne i stan och var först av allt och kollade på årets julskyltning på NK. Fast den var inte alls i min smak i år, lite för modern helt enkelt.
På väg mot julmarknaden i Gamla Stan hann vi även med den i Kungsträdgården. Men på båda dessa så är det dessvärre mycket krimskrams och inte mycket att handla. Jag köpte en ost och en marsipanstång bara. Var egentligen ute efter något till värdinnan för glöggminglet i morgon men där gick jag bet och får springa ut på lunchen i morgon i stället.


Julblommor

Visst är det väl fint med amaryllis va? De är så himla ståtliga och praktfulla. Speciellt de mörkt, mörkt röda i vas. Mmm, vill ha...


Biverkningar av järntabletter

Som jag skrev om härom dagen så har jag ju fått riktigt dåliga järn- och blodvärden. Ska nu försöka "chocka" kroppens järndepåer genom att äta maxdos av järntabletter under två månader då vi gör en ny kontroll. Men jag kan lugnt säga att järntabletter och magen inte är helt kompatibla med varandra om man säger så. :-(


Tjärpastiller *mmm vad gott*

I brist på något roligare så har jag suttit här på jobbet och mumsat Tjärpastiller i eftermiddag. Undrar just vad min mage kommer att säga om det lite senare. :-) Men det är ju sååå gott!


Ge bort en get i julklapp?

Skulle inte det vara en bra grej att ge till någon som har allt? Eller om man bara känner för att hjälpa andra människor på jorden som har det lite sämre ställt. Kom igen nu, det är 200:- vi pratar om. Vad är det i det långa loppet?

Från http://www.barnmissionen.se/kop-en-get/:

"Skandinaviska Barnmissionen driver djurprojekt i bland annat Mpongwe, Zambia, en region på 800 km2 med cirka 100 000 invånare. Getter köps in, föds upp och delas ut till fattiga familjer – i första hand till dem som tar hand om föräldralösa barn. En get kan producera upp till sex liter mjölk om dagen – begreppet fattigmansko är passande. Mjölken är mycket näringsrik och stärker immunförsvaret, något som är särskilt viktigt för de som är smittade av HIV/Aids."


Världens sötaste...

...lilla tomte var min brorson, 6 år. Det är ju verkligen huuur gulligt som helst med de där barnluciatågen. De glömmer bort att sjunga, står och vinkar till folk de känner, står och tittar sig omkring, gäspar osv. Är verkligen glad att jag tog mig tid till att gå tidigare på jobbet för att åka och titta på lussetåget. Är väl som sagt var antagligen sista gången faster får vara med...

Nu ska jag krypa upp i soffan med lite glögg och titta på SVT:s luciafirande som jag missade i morse. *mys*


Konstig dag

Började arbetsdagen med att gå och få massage. Måste nog säga att jag är imponerad över hennes nypor och krafter. Idag koncentrerades massagen till "sipsen" (där jag haft ont sedan jag ramlade). Och jäklar vad hon tog i! Nästan så att jag lättade från bänken.

Lurre ute på stan blev på indiskt hak med god mat. Nu ett par timmar här inne på kontoret innan det blir lussefirande på brorsonens 6-års. Är väl antagligen sista gången man får följa med och titta. Sen blir det ocoolt att faster följer med. :-(

Spinning och julkonsert

Hamnade visst på världens svettigaste spinningpass i kväll. Herregud säger jag bara! Blir jag inte uttorkad efter det passet så blir jag det aldrig.

Direkt därifrån in till Klara Kyrka för att gå på julkonsert. Är så himla avkopplande att bara sitta där och lyssna. Sen är det ju lite mäktigt också med akustiken. Själv brukar jag blunda för att stänga ute alla andra intryck och bara ta in musiken. Fast lite "sångnödig" blir jag allt. Undrar just om det finns någon kör där man inte behöver ha sångröst och som bara sjunger julsånger? :-)


Järnbrist=trötthet

Har precis fått provsvaren från i morse och de visade på en kraftig järnbrist och jättelågt allmänt blodvärde. Läkaren tyckte att det var konstigt att jag ens orkade stå upprätt. Känns helt underbart och befriande att det inte bara är jag som har gått och gnällt över tröttheten utan att det faktiskt finns en orsak till det hela.


Provtagning

Har varit iväg till farbror doktorn här på morgonkvisten. Både för att han skulle kolla den onda svanskotan (som visade sig inte alls vara svanskotan jag har ont i) och för att jag skulle ta blodprover. Blev lite förvånad där faktiskt måste jag säga. Inte bara över att jag fick sitta nästan 40 minuter och vänta först. Mer över det att sköterskan inte använde handskar! *äckligt* Hon har ju inte en aning om vad jag går och bär på för smittor+att jag vet inte vad hon har mer än avskavt nagellack vilket är en bakteriehärd i sig. Nej, det får bli att gå någon annanstans nästa gång i stället.


Återigen en sen kväll

Blev sittande med att göra såna där fotoböcker via Smartphoto och tiden bara gick. Brukar ge den närmaste familjen varsitt personligt med bilder jag tagit på dem under året som gått vilket brukar bli väldigt uppskattat. Men nu är det dags att ramla i säng. I morgon börjar dagen med provtagning (3-årskontroll efter magsäcksoperationen) och koll av den onda svanskotan.

Personliggör din Fotobok


Ensam hemma igen

Så, nu har ex:et åkt upp till Norrland igen och jag är ensam. Det var verkligen kul att träffa honom igen men jag har svårt att förstå att vi faktiskt haft ett förhållande. Att jag stod ut så pass länge med hans oplanderande och att han aldrig kan skynda sig. Fast det kanske är ett norrlandsbeteende att inte kunna stressa? :-)
Hur som helst så kändes det bra att träffas efter ett år och tre månader igen och det var skönt att inte känna något varken mentalt eller fysiskt. Så efter att det gick så bra det här dygnet kommer vi nog att träffas lite mer regelbundet, trivs ju trots allt i varandras sällskap. Och han är nog världens snällaste människa!

Passade på att klä granen igår kväll medan vi drack glögg och hade bras-dvd:n sprakande på tv:n. Hur mysigt som helst!



Bak mitt i allting

Fick ett litet ryck i allt röjande här hemma inför det att ex:et ska komma på besök och satte en deg med lussebullar. Varför i hela friden nöjer man sig inte med det man har att göra? Ska ju hinna julpynta lite oxå innan han kommer om drygt en timme...

Lussebullar


Uppdrag granskning

Vid frukosten hamnade jag visst framför reprisen av "Upprag granskning" som den här gången handlat om häktesmordet i Huddinge. Det hela är självklart hur sorgligt och tragiskt som helst men det jag blir förbannad på är hur Kriminalvården hanterar detta. De skyller på varandra och säger att den och de inte har skött sitt jobb vilket har lett fram till att detta kunde ske. Alltså, om man nu har en sån tjänst på den nivån borde man vara mer insatt i fallet och inte bara säga att de inte har informationen. Skärp till er nu och stå för att man har haft fel rutiner!!!

I taket lyser stjärnorna

När resten av landet sitter och tittar på glättiga Idol hamnade jag framför filmen "I taket lyser stjärnorna" på SVT1. Var en jättestark film och jag tror aldrig att jag grinat så mycket till en film. Hade aldrig hört talas om den tidigare så jag är glad över att jag råkade hamna framför den.

Handlar om en 14-årig tjej som har de vanliga tonårsproblemen med allt vad det innebär. Men samtidigt så har hon en cancersjuk mamma som blir sämre och sämre och jobbig mormor som hon bor hos. Blir en svår situation rent känslomässigt att hantera och hon får stöd från oväntat håll i form av klassens tuffaste tjej som visade sig vara riktigt sjysst under ytan.

Kan varmt rekommendera filmen! Fast kanske inte om man hade tänkt sig en trevlig fredagskväll då...


Hur tungt är egentligen 30 kg?

Gjorde en sån där gastric by-pass (magsäcksförminskning) för ganska precis tre år sedan och har sen gått ner 30 kg. Tycker fortfarande att jag är ganska stor men har inte riktigt orkat ta tag i det utan bara gått ner det jag har fått "gratis". Hur som helst. Har varit nere i källaren och hämtat en säck med kattsand som väger 15 kg och orkade knappt bära den uppför trapporna! Var alldeles anfådd när jag kom upp till lägenheten igen.
Men varför i hela världen upplever jag att 15 kg är bra mycket tyngre än de dåvarande 30???

Före (aug -08) och efter (aug -11):

   

Träd i tvättstugan

Snacka om att det blåser ute! Är inte det minsta skönt att gå ut faktiskt. Fick mail från min f.d. chef där han berättade att han och hans familj hade vaknat av världens brak och att hela huset skakade. Det visade sig vara grannens björk som hade rasat på deras hus! Dessutom hade en av grenarna gått rakt igenom väggen in i tvättstugan. Ser riiiktigt jobbigt ut att fixa med måste jag säga. Stackarn... Så här precis innan jul när man har annat att göra. Tur i oturen att han är arbetsbefriad just nu och har tid att fixa med såna saker.


Att tänka på andra

Nu så här i juletid när handlandet når sin kulmen så sänder ni väl även en tanke (och förhoppningsvis ett litet bidrag) till dem som har det sämre?

Vad sägs om att ge polio/mässingsvaccin via Unicef: http://unicef.se/gavoshop Då får man även med ett gåvokort om man så önskar.
Eller kanske ge en gåva till BRIS så att de kan bemanna upp så här den tiden på året när trycket är högt på telefonlinjerna när många barn har det jobbigt: http://bris.se/?pageID=292




Ringa farbror doktorn

Ramlade ju ute i stentrappan för två veckor sedan och har fortfarande jätteont i svanskotan och käkar Ipren nästan dagligen. Svårt att sitta och ligga på rygg. Och jag är stel som en gammal tant på morgonen som har svårt att röra på mig. Nu när det har gått så pass lång tid (vet att det kan ta lång tid just för svanskotan) så har jag i alla fall lovat lilla mamsen att ringa till farbror doktorn i morgon och försöka få dem att röntga mig så att det inte är något konstigt där inne.
Nu tror jag iofs inte det och även OM det skulle vara en spricka eller likande så kan de ju i alla fall inte göra något mer än att ge smärtlindring tills det läkt ihop.


Nu ska jag i alla fall försöka komma till ro och i sängs. Fungerar inget vidare med det där att gå och lägga sig i tid...

Kul besök

På lördag kommer mitt förra ex ner från Ljusdal ochhälsar på. Ska verkligen bli jättekul att träffa honom igen efter så pass lång tid. Sist vi träffades var i början av september förra året när jag precis hade träffat Poe. Av förklarliga skäl träffades vi inte sen under en tid och sen har veckorna bara gått. Men nu är det äntligen dags igen.

Var synd att det inte funkade mellan oss men samtidigt så hade det aldrig hållt i längden. Först och främst var han 10 år yngre än mig. Sen har jag aldrig träffat en mer ostrukturerad person än honom+att han var lite väl "ekonomisk". Fast han var ändå väldigt bra för mig just då eftersom att han verkligen visade hur mycket han tyckte om mig och vi skrattade väldigt mycket ihop eftersom att han var så spontan och inte rädd att göra bort sig. En sån kille som man vill ha rent känslomässigt helt enkelt!


Sååå besviken!

Just nu vet jag inte riktigt om jag är mest arg eller mest besviken eller mest ledsen faktiskt. Helt plötsligt nu när jag får en ny chef så övergår min assistentroll för hela avdelningen till att bli privatsekreterare åt honom. Och ärligt talat så tycker jag att det är att ta ett steg bakåt igen. Just nu känns det som att jag bara vill gå hem och gråta faktiskt...


Ledsam kväll

Var med tungt hjärta jag var på julavslutning med mitt gamla kompani i kväll. Kändes hårt att säga hej då till alla även om det är ett eget val jag gjort. De sa att de skulle sakna mig och mitt glada humör och kamratskap. Usch vad jobbigt säger jag bara... Men det kommer nog i alla fall bli bra nu när jag byter över till ett specialförband. Är redan anmäld till flera kurser under våren vilket känns inspirerande och roligt.


Stans torraste kurs

Äntligen är den här kursen över! Var bland de tråkigaste och längsta två dagar jag någonsin varit med om.Ett tag där i eftermiddags trodde jag allvarligt att jag skulle somna med huvudet ner i bordet. Fick sitta och nypa mig i armen och rita i blocket för att inte börja snarka högt. Men all eloge till kursledaren som ändå lyckades bra med att göra ett så pass torrt ämne som entreprenadjuridik någorlunda intressant. Kunde lika gärna ha blivit så att det bara hade varit en massa regler och paragrafer...


Dagens skratt

Kan verkligen inte sluta garva åt det här klippet. Kollar på det lite då och då när jag behöver muntras upp. Undrar om hon är stolt över sitt framträdande när hon tänker tillbaka på det idag. Nästan så att jag tycker lite synd om henne faktiskt...


Rafflande kurs

Nooot... Herregud vad tråkigt det är med entreprenadjuridik. Hade fasiken svårt att hålla mig vaken där på eftermiddagen. Men häpp, nu är halva kursen gjord och det är bara andra och sista dagen kvar. Måste dock säga att det där med att vara på kurs inte är bra för karaktären och vikten. Förmiddagsfika med macka, lunch med efterätt, eftermiddagsfika med tårtbuffé... Inte bra, inte bra...

Kursen gick av stapeln vid Kungens Kurva så det fick allt bli ett litet besök inne på IKEA på vägen hem. Ingen storshopping direkt men ett par blommor och lite matgrejer inhandlades.




Löftet nästan hållet

Så, NU ska jag gå och lägga mig. Hade ju satt en gräns på senast halv elva idag men jag tycker ändå att jag är ganska duktig. :-) Nu ska bara kollas upp hur och var jag ska åka till kursen i morgon bitti. So long...

Blåst ut huvudet

Gick iväg på det sedvanliga måndagsspinningpasset efter jobbet. Kändes skönt att ta ut mig ordentligt och lossa på lite spänningar inombords. Fast jag har så mycket i huvudet att det till och med var svårt att fokusera på passet. Kände att jag ibland tappade koncentrationen och tappade takten helt.


Nu får det allt bli lite återhämtning innan det är dags att gå och lägga mig i tid. Ska ju iväg på en "jättespännande" kurs i morgon och på onsdag i entreprenadjuridik. Låter verkligen eom ett rafflande ämne va?

Samtal med nya chefen

Har precis haft ett samtal med nya chefen. Men jag vete 17 alltså. Känns som att han vill ha en privatsekreterare och det tycker jag att jag har lämnat bakom mig. Men jag ska inte förkasta det direkt utan avvakta och se vad som händer, han kanske har andra tankar än vad han förmedlat i dag med tanke på den kommande omorganisationen som blir officiell nästa vecka.

Tror att han är ganska hård att jobba under och väldigt krävande men samtidigt ärlig och rättvis vilket jag uppskattar. Dock tror jag inte att det är så mycket tvåvägskommunikation där utan mer ordergivning. Och just DEN biten tror jag kan bli svår. Även om jag är van vid det militära...


Tjärpastiller och tvång

Sov lite halvrisigt då jag hade svårt att släppa min krockade pärla igår kväll. Låg och gruvade mig över vad det skulle kosta och så vidare. Men jag måste försöka släppa det där och tänka att det hade kunnat vara värre. Hade ju till exempel kunnat köra på någon eller kommit i högre hastighet… När jag kom till jobbet i morse hade en snäll kollega lagt tjärpastiller på mitt skrivbord som lite tröst. Det är sånt man blir glad över!


Har bestämt mig för att den här veckan ska jag tvinga mig själv att komma i säng tidigare. Absolut senast halv elva! Fungerar inte längre att vara ett vrak varje dag och jag måste försöka hitta någon lösning på tröttheten.


Somna för alltid

Usch, jag känner verkligen just nu för att somna ifrån allt det jobbiga och slippa vakna upp till det igen. Tänk vad skönt att ligga och sova på ett mjukt och varmt moln och inte behöva bry sig... Jag vet att man inte får säga så för att man ska vara nöjd över det man har osv osv. Men jag känner att jag liksom inte har något i livet som lockar. Absolut inte så att jag skulle göra slut på livet eller så. Så illa är det inte. Mer det att det liksom inte är någonting...
Ibland önskar jag att jag kunde byta mot alla de levnadsglada som faktiskt har ett liv men som råkar ut för dödliga sjukdomar osv. De kunde få fortsätta med det och jag kunde ta deras plats. Varför går inte det för egentligen? Om det nu skulle finnas någon där uppe som bestämmer så borde han/hon/den/det kunna hjälpa till med just såna här omprioriteringar. Det var dagens fundering...







Sorglig och dyr dag

Fan, jag har krockat min fina bil! Och dessutom var det jag som var vållande vilket betyder att jag med min halvförsäkring inte får ut något. Känner mig helt knäckt med tanke på vad det kan komma att kosta mig. Och det värsta var att det var så onödigt! Stod bakom ett bil vid rödljus och det blev grönt. Såg att en bil kom från vänster men han såg ut att vingla lite fram och tillbaka och jag tittade på honom samtidigt som jag såg i ögonvrån att det var grönt för mig. Så jag börjar rulla på ettan och kör in i bilen framför som antagligen också kollade in den andra. Så nu ser det spanska vilddjuret ut så här (och lär göra det ett tag framöver):


Hur som helst så åkte vi till julmarknaden i Wadköping som bestämt. Det var himla fint där men jag hade lite svårt att koncentrera mig på den då jag bara ville hem och läsa försäkringsreglerna.


Tidig morgon

Fick ställa klockan här på morgonkvisten eftersom jag ska åka iväg på julmarknad nere i Örebro. Gillar INTE att ställa klockan på helgerna! Men det ska bli kul att åka till Wadköping.

Apropå det där med att sova: jag har något konstigt sömnbehov och kan i princip sova huuur mycket som helst. Fast jag känner mig dessvärre ändå aldrig utvilad.


Fullt ös

Hamnade hos mina kompisar med alla fosterbarn eftersom det var ett av dem som fyllde 7 år i dag. Och inte nog med att det var de fyra barnen hemma, det kom en familj till med två barn. Är heeelt slut mentalt nu av allt liv. Är ju inte lugn och ro en enda minut! Grejar inte riktigt sånt där längre när det blir så intensivt. Känner just nu att jag är väldigt imponerad av de som orkar med att vara dagisfröknar!

Det som känns lite jobbigt är väl att jag blev inbjuden till nyår. Och visst, kanske det är bättre att vara där än att sitta ensam hemma. Men samtidigt så undrar jag om jag skulle tycka att det vore så himla kul hos dem. Man kan ju liksom inte prata ordentligt med varandra eftersom det heeela tiden händer något så att någon får resa sig upp. Plus den där ljudnivån då...


Stavgång i storm

Förra veckan när det var en sån himla rabalder runt den så kallade stormen märkte jag knappt någonting alls. Men i dag när jag skulle ta en sväng ute i spåret med stavarna DÅ minsann. Nästan så att det var svårt att gå rakt till och med. Inte det minsta skönt när jag tänker efter... Men tänk ändå vilka krafter naturen har att erbjuda. Där har man inte mycket att sätta emot när det väl gäller. Är just såna här dagar jag är glad att jag inte jobbar till sjöss längre. Mår illa bara jag tänker på allt gungande...


Kärlek som känns

Hamnade framför reprisen på "Bonde söker fru" och belv så himlans avundsjuk på deras kärlek. Ett par av dem var så kära så att det riktigt syns i ögonen och jag kunde nästa känna hur de kände det inombords. Just den där lyckan och välbefinnandet när man träffar den andra, man vill bara ta i varandra, bli varm i magen när man tänker på honom osv. En sån häftig känsla som man inte råkar ut för så många gånger i sitt liv.

Jag själv har varit sådär superkär två gånger i mitt liv, så där när känslorna lever sitt eget liv. Första gånger var för 13 år sedan. Vi hade tom kommit så långt att han hade frågat om vi skulle flytta ihop. Men så från ena dagen till den andra blev han tydligen osäker på vem av mig och sitt ex han tyckte mest om. Och då gjorde jag valet lätt för honom då jag inte kunde acceptera att han ens hade känslor för någon annan även om han kanske hade kommit fram till att det var mig han ville fortsätta med. Tog flera, flera år att komma över honom.

Den andra var denna omskrivna Poe. Där slog känslorna till som en blixt från klar himmel och jag var helt oförberedd. Men när jag såg honom första gången klickade det till inom mig och jag föll direkt även om han bara sålde en soffa till mig. Dessvärre så kanske mina egna känslor blev för starka vilket jag visade ganska tydligt. Antagligen var det väl det som skrämde iväg honom och till slut rådumpade han mig i våras.
Men där var det just det där att jag blev varm inombords när jag tänkte på honom och nästan lite gråtmild. När vi träffades kunde jag inte sluta titta på honom och röra. Ville bara vara nära hela tiden och kände mig otroligt trygg med honom. Trodde verkligen att han var kärleken i mitt liv och att vi skulle dela det fortsatta livet tillsammans. Dessvärre så hade ju inte han samma tanke om det... :-(

 


Flashback från ungdomen

Just nu visas filmen "Robin Hood-Prince of thieves" med Kevin Costner. Kommer så väl ihåg när filmen/låten "(Everything i do) I do it for you" med Bryan Adams kom. Den var så bra!!! Såg den på bio flera gånger tror jag. För Kevin var ju SÅ snygg. :-) Tvingade till och med min dåvarande pojkvän att följa med till hans stora förtret. Men det var tider det! Dessvärre så håller jag på att somna nu så jag får se om den en annan dag i stället.




Vem ser ett barn?

Satt här och youtubade lite och hamnade framför den här låten med Peter Jöback (fast den är ursprungligen från "Chess"). Så otroligt stark låt! Och sen gjorde ju inte videon till att den blev mindre sorglig liksom.

Hade egentligen tänkt lägga in en blänkare om att stödja BRIS med ett gåvo-sms så här i juletid när många barn faktiskt har det väldigt jobbigt med bråkande och supandes föräldrar men de hade inget sms-nummer man kunde skicka till. Så ni får gå in och skänka via betalkort i stället. Gå in via länken här.



Studiebesök

Då var veckans studiebesök avklarat. Denna gång på ett av universitetssjukhusen. Var egentligen meningen att de skulle köra sitt planerade månatliga reservkaraftsprov idag men det fick ställas in i sista stund då det var en strokepatient som behövde opereras akut. Visst skulle det gå att köra provet ändå (är ju liksom därför man har reservkraft) men man vill inte riskera patienten OM något skulle gå fel.

Fick bli att gå och kolla på rörpostsystemet i stället vilket var minst lika intressant. Tänk att det går ett system av rör genom i princip hela sjukhuset där man kan skicka papper/blodprover/mediciner osv blixtsnabbt och slippa gå med det fysiskt. Och att alla de där små rören man skickar kan hitta till rätt "adress". Helt otroligt!


Julfestseg

Företaget hade sin julfest igår och den var riktigt bra! Bra lokal som rymde alla, ok mat (svårt att laga till 170 pers), bra julklapp (Delicard) men framför allt jättebra musik och underhållning. Det var "Hoffmans Circus" som uppträdde med låtar från Sveriges landskap. Som gästartist var Markus Fagervall, Clas-Göran Hedström ("Det börjar likna kärlek banne mig") och kvällens stora begivenhet: HERREYS!!! Snacka om flashbacks som kom upp inombords. Visst, de ser ju ut som gamla gubbar idag men å andra sidan så är det ju faktiskt snart 28 år sedan de vann. Det var verkligen jättekul och det är nog dem jag kommer att minnas mest från kvällen.


Skulle egentligen ha varit duktig och åkt hem efter middagen men det blev både fler glas vin och cider och resulterade i att klockan var närmare två när jag klev in genom dörren där hemma. Något seg på jobbet i dag alltså!

Fredagskänsla

Förstår inte riktigt varför men jag har värsta fredagskänslan i dag. Började redan i morse när klockan ringde och jag efter nästan en timmes snoozande masade mig upp. Tänkte då att det var sista dagen den här veckan som klockan ringde och att i morgon är det lördag och jag får sova hur länge jag vill. Sen har den känslan hängt med hela dagen. Kan också vara för att vi i kväll har julfest med jobbet. Har nog nästan aldrig varit med om att man har fester på en torsdag. Kommer ju att vara ett vrak i morgon! Måste verkligen försöka komma hem i någorlunda tid eller åtminstone ta det lugnt med alkoholen. Måste upp i morgon då jag ska iväg på studiebesök på ett universitetssjukhus vilket jag ser fram emot mycket.



Jobbrotation

Fick hoppa in ett par timmar i receptionen här på förmiddagen. Snacka om rörigt! Det var besökare som skulle skrivas in, telefonen ringde, det kom bud som skulle hämta/lämna osv. Kände mig typ så här:


RSS 2.0/>