Synd om mig

Var igår på mitt livs första skivstångspass. Det var verkligen apjobbigt och redan under passet kände jag hur musklerna skakade. Idag har träningsvärken kommit smygande mer och mer och nu är den så hemsk att jag bara vill ligga i fosterställning och kvida högt.
Är ju van vid spinning och då kan man ju tycka att rumpan och benen borde vara ganska vältränade. Men icke! Rumpan och bröstmusklerna är de som gör allra ondast och som jag nu inte riktigt vet hur jag ska hantera. Aj, aj, aj... Kan inte vara bra med träning...
 
Så här glad såg INTE jag ut under passet: 
Skvistång

Dumpad! IGEN!!!

Undrar just vad det är för fel på mig som inte kan få en relation att fungera? Nu har jag blivit dumpad av dejten. Visserligen har vi ju haft skilda åsikter om det där med barn, han vill inte ha fler (eller iaf inte med mig), medan jag har det framför mig. Han tycker att det är perfekt med att ha ett sånt "helgbo-förhållande" som vi har haft och vill inte ha det på annat sätt. Och min framtidsvision är ju att träffa någon som jag kan skapa ett gemensamt liv med.
 
Vi pratades vid igår för första gången på drygt en vecka. Jag kunde inte hålla mig längre ifrån att ringa. Först var samtalet precis som vanligt. Pratade om allt och ingenting. Sen var jag ju tvungen att fråga hur han kände inför vår diskussion om mina kommande provrörsförsök som vi hade förra söndagen. Och han blev återigen så där hård.
Till slut kände jag att jag inte kunde hålla tårarna tillbaka och avslutade samtalet väldigt snabbt. Slängde i princip på luren i örat på honom.
Skickade sen ett sms när jag lugnat ner mig lite och bad om ursäkt och skrev att jag haft på känn under en längre tid att han kanske inte riktigt haft rätt känslor för mig. I morse kl. 05:43 kom då "det är så, så det är lika bra att vi bryter upp". Alltså, var inte det lite fegt? Nästan lite fjortisaktigt att inte kunna ta det åtminstone i telefon.
Jag undrar just hur länge han hade tänkt spela med innan han hade sagt något? Hur kan man ens spela det spelet och inte vara ärlig? Och varför i hela fridens namn ville han träffa mina kompisar för bara två veckor sedan om han nu inte kände något för mig och iaf inte såg någon framtid? Eller var det det där med barnfrågan som blev den utlösande faktorn? Känner mig hur som helst både lurad och ledsen just nu.
 
Det som också känns lite sisådär är ju att vi ska åka till Fuerteventura om två veckor. För JAG tänker iaf åka. Sen får han göra som han vill känns det som just nu. Men ponera nu att han också åker. Vi ska då bo i dubbelrum på ett hotell som ligger lite utanför bebyggelsen, dvs ganska hänvisade till varandra. Hur 17 ska man hantera det??? Det får dock bli ett senare problem om det ens blir aktuellt. Men jag har svårt att tro att han skulle strunta i att åka med tanke på att det är för sent att avboka och hans snålhet antagligen skulle ta över.
 
Det hela känns förstår väldigt tråkigt och det är ytterligare ett relationsmisslyckande. Men jag kan bara inte låta bli att försöka bli gravid medan tid förhoppningsvis fortfarande finns. Kommer ju att ångra mig resten av livet om jag nu låter den lilla, lilla chansen gå mig förbi för en killes skull...

Måste söka hjälp

Alltså; på måndag morgon MÅSTE jag gå och söka hjälp mot mitt mycket sjuka svampplockarsyndrom! Inte nog med att jag gick ut i ösregn idag; stannade kvar ute i skogen ända tills det blev mörkt och jag mer eller mindre famlade mig tillbaka till bilen. Och vad ska jag egentligen med all svamp till? Kommer ju aldrig hinna äta upp de här mängderna som jag har plockat i höst. 
Det är som sagt var ett sjukligt beteende! Och tänk vad jag kommer att svära i morgon när allt ska rensas...




Kul med firande

En kompis kom över igår kväll och firade mitt nya jobb med mig. Vi käkade taco, drack bubbel och fick för oss att byta gardiner mitt i allting. Det var verkligen jättekul att fira lite.
Men det är ju så konstigt med kompisen. Trots att vi har daglig kontakt och träffas i princip varje vecka så har vi alltid alldeles för mycket att prata om. Igår kom han vid halv sju och sen var klockan helt plötsligt halv två! Hur gick det till liksom?!?
 


Jag fick det!

Sökte ett jobb redan i somras innan semestern som jag alldeles nyss fick reda på att jag har fått! Spännande va? Och de mötte nästan upp mot lönekravet också. Hade tagit i från tårna så jag hade inte förväntat mig att de skulle gå med på det.
Känner mig faktiskt jätteglad över detta mitt i allt det tråkiga som händer omkring mig just nu. Så det lär bli som så att jag börjar direkt efter julledigheterna. Kul!
 
Men hur gör jag nu med Köpenhamn? Kan man verkligen ha samvete att börja ett nytt jobb med att försöka bli gravid? Visst, jag inser ju att jag får vänta tills dess att ev. provanställning är över. Men samtidigt så måste jag ju tänka på mig själv i det här fallet. Ja, ja. Jag ska tänka på det lite.
 

Veckan som gått

Veckan som gått har fortsatt i samma tunga stämning som sist jag skrev i söndags/måndags. Är ledsen över det där med dejten. Har inte hört något från honom och jag har inte heller hört av mig. Känns verkligen INTE bra om det ska sluta så här. Och hur blir det med Fuerteventura? Ja, jag kommer att åka åtminstone men det kan ju bli något stelt om ingen av oss hör av sig. Ja, ja. Det får bli ett senare problem.
Det som har känts bra i veckan är att jag känner mig väldigt tillfreds med beslutet att testa på provrörsbefruktning. Visst, det kommer att kosta alla mina besparingar och statistiken är låg men samtidigt har jag ju verkligen gjort ALLT jag kan då. Det kommer ju antagligen att visa sig ganska snabbt i vilket skick mina ägg är i och om det överhuvud taget finns någon chans.
 
Känns som att det kan bli en lite jobbig helg när det är som det är med dejten. Kommer antagligen att vara på superduperdåligt humör så jag ska nog kura in mig i en filt med en flaska vin för att sura ifred.

Trist måndag

Usch vad denna regniga måndag har varit trist. Det som hände igår har legat över mig som ett tungt ok hela dagen. Känner mig väldigt splittrad vad gäller mina känslor för dejten. Är de verkligen tillräckligt starka för att klara av en sån här grej måntro?




Ledsam dag

Tänk vad konstigt livet är ibland; ena dagen är man glad och lycklig och nästa dag är man förkrossad.
Hade en jättehärlig dag med dejten igår. Vi åkte runt och kollade och handlade lite innan vi åkte hem och grillade och sen mös till "Så mycket bättre. Kände mig riktigt tillfreds med livet och honom just då.
I dag när vi vaknade planterade vi en hel drös med lökar innan vi drog in mot stan. Det var då jag lite försiktigt frågade hur han skulle känna om jag tog kontakt med IVF-kliniken i Köpenhamn när jag ändå ska dit. Direkt blev han jättehård och svarade: det där vill jag INTE bli inblandad i! Visst, jag hade väl det på känn tidigare men att han inte kunde säga det på ett schysst sätt med en efterföljande diskussion var jag inte riktigt beredd på. Jag blev förstås jätteledsen. Både över faktumet att han inte vill ha barn med mig men också över det att vår relation inte kommer att överleva. För om jag nu, mot all förmodan, lyckad bli gravid så kommer jag inte ha tid för honom. Och om jag inte blir gravid kommer jag antagligen hamna i en ganska djup depression. 
Så nu ligger jag här i sängen, efter att ha genomlidit kalas hos svägerskan trots min ledsamhet, och känner mig helt förkrossad. För om jag ska vara ärlig var det som att mina känslor för honom dog en smula...

Så här grå känner jag mig just nu:




Dag i matens tecken

Åkte till dejten redan igår och har suttit här och jobbat på förmiddagen. Efter lunch har jag bakat bröd, gjort chili con carne, gjort en västerbottenpaj och små äppelpajer. Har även varit ute och plockat svamp och hittade som vanligt galet mycket. Allt detta har gjort att jag känner mig riktigt huslig.
Till middag i kväll blev det kräftor. *mums*






Trött, så trött

Vad har hänt med mig egentligen? Är så trött att jag knappt orkar stå upprätt och vill bara sova hela tiden. Kan det vara blodvärdena som spökar igen månntro? Eller är det så enkelt som att mörkret börjar komma och man inte riktigt hunnit vänja sig vid det ännu? Brukar vara en liten övergångsperiod så där innan man vant sig. Ja, ja; jag får väl gå runt som en klubbad säl ett tag och höra av kollegorna att jag ser trött ut. Det är ju sådär lagom roligt att få höra att man ser ut som ett vrak. :-/
 

Hösthelg i svampens tecken

I fredags var jag och dejten iväg på middag hos en kompis. Det var första gången han träffade mina kompisar men det gick bra. Ja, förutom att jag skämdes över hans klädstil då. Får nog ta tag i det tror jag. Det bjöds på god mat och alldeles för mycket vin.

Lördagen blev väldigt seg men vi tog oss trots det ut i skogen en sväng och hittade massor med svamp. Även igår var vi ute och plockade lika mycket till. I ösregn! Snacka om sjukt ekorrebeteende... Men det är ju så kul att plocka när det finns så där mycket.
Igår hann jag även vara så där huslig och koka rotmos med fläsklägg samt baka en äppelkaka.
Summa summarum: en riktigt rolig och framför allt mysig helg.






Freeedag

Åh, det är fredag IGEN och lika underbart som vanligt! Och ovanpå detta faktum så skiner solen och himlen är blå. Kan man bli annat än glad?
I kväll ska dejten träffa mina kompisar för första gången. Och jag är antagligen mer nervös än vad han är. För jag vet ju vad som väntar och det gör inte han. Ni kan ju bara föreställa er scenariot: jag, tre partybögar och två torra akademiker. Och alla är vi alldeles för glada i vin! Det kommer ju att bli värsta kulturchocken med tanke på att dejten är från landet och kanske inte helt van vid bögar och speciellt inte de som "bejakar sin feminina sida". Ska bli riktigt spännande och kul.
 
 

Grå dag

Snacka om trött jag varit i dag. Vet inte riktigt varför men det känns som att jag inte riktigt kommit igång och bara gått runt och gäspat. Och inte blev det väl direkt bättre av att det varit grått, så grått ute hela dagen lång plus att jag var på ett spinningpass till att sluta av med...




Ytterligare resa bokad

En kompis fick ett infall och frågade lite spontant om inte vi kunde åka ner till Köpenhamn och mysa runt bland julmarknaderna där. Och lika spontant svarade jag ja. Inom en timme hade vi sen bokat både tåg och hotell. Visst, även om vi kom relativt billigt undan med det så kommer det ju att kosta där nere. Men det har jag faktiskt råd med just nu och känner därför att jag kan unna mig att göra såna här spontana grejer. Ska verkligen bli supermysigt!
 

Fullspäckad dag

Oj, oj, oj; snacka om fullspäckad dag. Har bl. a. plockat 60 kg äpplen som har lämnats in för mustning, varit ute i skogen ett par timmar och plockat hur mycket svamp som helst, tvättat och bytt däck på bilen, rensat och förvällt all svamp... Så nu känner jag mig helt öm i hela kroppen och helt slut som artist. Kommer antagligen vara helt ledbruten i morgon.




Skön svampplockardag i skärgården

Trots att det var lite halvrisigt väder i morse drog jag, mamma och en kompis ut i skärgården för att plocka svamp. Och även fast solen inte sken så har vi haft en underbart skön dag! Kanske inte så där överdrivet mycket svamp men det blev en härlig skogspromenad vid vattnet åtminstone. Vi fick väl ihop ca 5-6 liter som kompisen fick med sig hem, själv har jag kvar i frysen sedan förra året.
 
 
 
 
 
 
 

Matvandring på söder

Tidigare här i veckan var jag på något riktigt coolt: en matvandring. Man besökte sju olika restauranger under nästan fyra timmar där man fick smaka-på-portioner. Och det var en riktig upplevelse må jag säga! Dessutom hade jag aldrig varit på fem av ställena så nu har man fått lite nya uppslag på restauranger. Det var för övrigt en av dem som jag var på italiensk aw på i onsdags.
Mellan restaurangerna, som alla låg på söder, var det guidning av den jätteallmänbildade guiden. Skulle lätt kunna tänka mig att göra om en liknande vandring. Om inte annat så är det en jättebra present för någon som fyller jämt. Företaget som jag gick med hette http://www.foodtoursstockholm.se. Kan rekomenderas!
 




Svampsöndag

Hade en helt fantastisk dag ute i svampskogen i söndags! Och dessutom hittade vi huuur mycket höstkantareller som helst. Så snacka om att det har rensats i veckan. Men det ska bli gott i vinter.
På lördag blir det ny tur ut i skogen. Denna gång blir det den traditionsenliga turen ut i skärgården där jag har några hemliga specialställen.
Den understa bilden visar knappt hälften av söndagens skörd så ni kan ju gissa att vi hade att göra. :-)
 


AW på italienska

Skulle gå på en enkel aw med en kollega igår. Vi hamnade på ett italienskt ställe som var huuur mysigt som helst! Dessutom bjöd de på antipasta mellan kl 17-19 så sen behövdes ingen middag. Det som skulle vara en enkel och ganska tidig aw slutade i drygt två flaskor vin OCH Sambucca. Men trevligt var det! Dock var det kanske inte fullt lika roligt i morse när klockan ringde och jag släpade mig upp. Och jag kan inte påstå att hjärnan är som allra skarpast just idag...



Bråk och SMAK

Skrev ju igår om att jag skulle återkomma om helgen och här kommer en liten summering av fredagen och lördagen (om det nu kan vara av intresse förstås).
I fredags kom dejten och hans son hem till mig för att sova över vilket gick bra. Problemet uppstod på lördagen då jag återigen lackade ur på att han låter sin son bestämma över allting hela tiden. Sånt gör mig helt galen! För i min värld är det den vuxna som bestämmer, inte fem-åringar. Självklart tog dejten åt sig och gick in i försvarsställning. Detta utmynnade i ett ganska kraftigt gräl som jag väl fortfarande inte riktigt har slickat mina sår efter. Så om jag ska vara helt ärlig så var det ganska skönt när de åkte hem där på lördagseftermiddagen. Men jag undrar i mitt stilla sinne om vi kommer att kunna enas i den här frågan. Jag tänker INTE åka dit i helgen och utsätta mig för hans son igen. Känns faktiskt som att jag kanske inte ska träffa honom på ett tag utan bara träffa dejten när han inte har sonen. Tror att vi behöver lite mer "egentid" med varandra just nu för att lära känna varandra bättre och varandras värderingar. 
 
I lördags kväll åkte jag in till Melkers restaurang SMAK. Jag har varit där förut och aldrig blivit besviken, Och det blev jag inte den här gången heller! Det är en helt fantastisk smakupplevelse med mat och tillhörande dryckespaket. Där kan man tydligt känna hur viktigt det är med rätt vin och hur det kan lyfta smakerna till oanade höjder. Min smakmeny bestod av:
 
Mynta-"Ninon" Röding, syrad gurka:

Koriander-"Toast" krabba, avokado, shizo:

Citron-"Carpaccio" oxe, löjrom, brioche:

Getost-"Sweet and sour" dilamm, gulbeta:

Te-"English breakfast" citrus

Vet inte riktigt vilken av smakerna som var godast men jag tror att det var antingen mynta eller getost.
Efter middagen åkte vi hem till min moster som var med och tog en drink. Men vid det laget var vi alla nio så himlans mätta att vi bara ville hem och lägga oss. :-) 

RSS 2.0/>