Boktips #4: Den motvillige monarken

Jag hade verkligen höga förväntningar på den här boken men den blev en stor besvikelse! Upplevde den som en ren skvallerbok som bara var ute efter att svartmåla kungen. Det kändes som om det var många lösa källor som var och en hade bidragit med en liten del som författaren hade satt samman på ett sätt som skulle sälja böcker. Nej, kan inte rekommendera den. Bättre att lägga den tiden på något annat i stället.

Bild och text från Bokus.se:

Carl XVI Gustaf : den motvillige monarken (pocket)


Ingen i vårt land har över tiden varit så uppmärksammad, omskriven och hyllad som kung Carl XVI Gustaf. Men hur är han som person och hur uppfattas han av människor i sin omgivning?
Genom samtal med personer som stått honom nära får vi här ta del av en ny bild av vår statschef. Gamla klasskamrater, lärare, lumparkompisar, befäl, adjutanter och livvakter berättar för första gången om sina minnen av kungen. Fram träder bilden av en helt vanlig människa och av en motvillig monark.
Utgångspunkten för boken har varit att belysa de okända sidorna hos kungen, de som tidigare inte skildrats och de som vi inte vet så mycket om. Vi får också ta del av monarkens inofficiella liv. Vilka är hans privata vänner, hur ser kretsen kring kungen ut och hur umgås de på fritiden?

Ljug och säg att jag är vacker

Har ni hört den här låten med In Benny we trust?


Saknar

Nu har det gått tre månader sedan den där ödesdigra helgen när jag var uppe i Jämtland och blev dumpad av min stora kärlek. Och det är ju inte direkt så att saknaden minskar. Nej, den blir snarare större för var dag som går. Idag kom känslan över mig när jag satt på jobbet och höll på med ett tråkigt exceldokument. Just nu känns det som om jag skulle kunna göra nästan vad som helst för att få sova bredvid honom igen.

Är det inte helt sjukt att man kan få så starka känslor för någon annan? Jag menar, jag tycker ju inte ens om mig själv så mycket som jag tycker om honom...

 

broken heart

F.d. vänner

Är det inte konstigt att människor kan komma in i ens liv som en tornado och få/ta en jättestor del och sedan bara försvinna? Det har hänt mig ett par påtagliga gånger här under senaste åren.

Först var det min ”bästa” kompis. Vi var som ler och långhalm och överallt kom vi tillsammans. Vi träffades när jag jobbade inom hotell och vi fann varandra direkt. Hade inte han varit så uppenbart bög så hade nog folk trott att vi hade ett förhållande. Vi åkte på semestrar ihop, umgicks med varandras vänner, kände varandras familjer osv. Vi var så där nära varandra under många år ända tills han började ändra beteende. I början märktes det bara när han var alldeles för berusad men efter tidens gång så började han bli konstig även till vardags. Kan inte riktigt sätta fingret på vad det var som egentligen var konstigt men det var en känsla som kom. Han blev personlighetsförändrad och inte alls den där glada och öppna killen han varit tidigare. Jag försökte prata med honom om detta men det var som att prata inför en vägg. Han förstod inte alls vad jag menade när jag sa att han ändrat sig. Kulmen kom när vi hade varit på födelsedagsmiddag hos min mamma och det hade blivit lite mycket vin. Han började mucka om något på vägen hem och jag sa ifrån. Vi pratade inte med varandra på resten av vägen och efter det har han inte svarat på mina telefonsamtal… Och det är nu tre år sedan… Kan fortfarande känna att jag saknar honom väldigt mycket i mitt liv men samtidigt så inser jag att det aldrig mer kan bli samma sak även om vi skulle börja umgås igen. Det skulle antagligen ligga för mycket gamla saker kvar och skvalpa även om man tycker att det är genompratat och utagerat.

Den andra personen som har försvunnit ur mitt liv är mitt f.d. ex (ja alltså, killen innan Poe). Vi träffades på en utbildning via Hemvärnet i början av 2009 uppe i Gävle och fick snabbt känslor för varandra. Eller om jag ska vara ärlig så var det nog han som fann mig först och efter lite ihärdigt uppvaktande gick jag med på att träffas när vi var hemma igen. Dock blev det ett litet projekt då han bodde 35 mil ifrån mig. Men första dejten gick vi och kollade på Jeff Dunham och skrattade och hade jättekul. Vi skrattade ju åt samma saker så bara det fastnade jag för. Vi höll ihop i närmare ett år innan det inte gick längre. Han jobbade skift och hade svårt att planera medan jag jobbar mån-fre och är en riktig tidsfascist med full koll på almanackan. Hur som helst så fortsatte vi hålla kontakten och träffades som kompisar eftersom vi fortfarande trivdes i varandras sällskap även om vi inte passade ihop som par. Fast sedan i vintras är det bara jag som har hört av mig och han har inte ens ringt och tackat för varken julkort eller födelsedagskort. Jag har ju ifrågasatt detta men då har han bara bett om ursäkt och sagt att han haft så mycket omkring sig. Sen när jag berättade i somras att jag skulle åka upp själv på Yran så kom han med förslaget att han kanske kunde följa med upp såvida han var ledig. Det visade sig att han hade semester då men helt plötsligt var han hur busy som helst. Då kände jag att han prioriterade bort mig helt och den besvikelsen blev bara för mycket att ta. Jag skickade ett mail till honom där jag berättade om mina besvikna känslor och där jag la över bollen på honom för vår vänskap då jag inte riktigt orkar dra hela lasset själv. Sen dess har jag inte hört ett ljud! Trist nog får jag lov att säga då jag saknar våra samtal och skratt.


När jag tänker på dessa förluster blir jag lite ledsen inombords och undrar om det är mig det är något fel på. Kanske ställer jag för höga krav på min omgivning?

 


Ska bara...

Säger som Alfons Åberg: ska bara... SEN ska jag gå och sova. :-) Vi ses i morrn igen och då har förhoppningsvis den där rackarna halsondan försvunnit för gott!
 


Ska bara...

Säger som Alfons Åberg: ska bara... SEN ska jag gå och sova. :-) Vi ses i morrn igen och då har förhoppningsvis den där rackarna halsondan försvunnit för gott!
 


Tisdagslyx

På vägen hem från IPL-behandlingen förut så tog jag en sväng förbi Hötorgshallen och inhandlade en "bakelse" hos en av fiskhandlarna. Den var underbart god och riktigt smälte i munnen. Snacka om vardagslyx!


Bort med mustaschen!

Kalla mig gärna fåfäng men jag går och får laserbehandling var sjätte vecka för att få bort mustaschen en gång för alla. Visserligen syns den väl inte så där supermycket då jag har ljusa hårstrån men den har stört mig både länge och väl nu.

Själva behandlingen tar typ två minuter och känns inte. Dock tar det flera behandlingar innan man ser resultat. Speciellt som jag har ljusa hårstrån. Har nu gjort fem behandlingar och räknar med tre till. Som det är nu har stråna blivit tunnare och färre men jag vill ha ytterligare lite bättre resultat.


Ond tennisboll

God morgon!

Eller kan man säga GOD när halsen känns som en ond tennisboll? Kände ju av halsen förra veckan också men då lade det sig. Nu kom det tillbaka med full kraft igår kväll från ena timmen till den andra. Skumt det där att det kan gå så rackarns snabbt. Hur som helst så känner jag mig inte så risig för övrigt så det blev i alla fall till att gå till jobbet. Fast jag är så himla trött, låg och vred och vände på mig pga halsondan ända fram till halv två-två i natt. :-( Hoppas att det går tillbaka fort, varken vill eller har råd att bli sjuk!


Kvällsfika

Hamnade hos en väninna på kvällsfika. Är så kul med henne för vi träffades för bara ett par år sedan då jag jobbade för ett bemanningsföretag och hamnade på "hennes" företag. Och jag gillade hennes stil från första början. Är verkligen sig själv och vågar säga vad hon tycker utan krusiduller. Sånt uppskattar jag! Och det allra bästa är att vi bor ganska nära varandra vilket gör att det är ganska enkelt att träffas över en spontan kvällspromenad.
Är ju verkligen inte det lättaste att träffa nya kompisar i vuxen ålder...


Middag på Thaibåten förra sommaren.


Mina favvisblommor

Tänk att jag fick två av mina favvisblommor i fredags när jag fyllde år: Gladiolus och Orkidée. Gillar ju starka färger så det är antagligen därför jag är så förtjust i just dem.

 

PS. Vilket jäkla skitinlägg va? :-) DS.


Tiden

Är det inte konstigt det där med tidsuppfattning? Var ledig tre veckor i somras och de veckorna gick huuur fort som helst. Har nu jobbat lika länge och upplever att jag har jobbat i flera år efter semestern och att det är evigheter sedan jag var ledig. Är samma sak med helger. Två dagars ledighet känns som en blinkning medan två arbetsdagar ibland känns evighetslånga. Måste vara något konstigt där uppe i hjärnkontoret va?


Porslinets dag på Gustavsberg

Fick en jättemysig dag ute i Gustavsberg. Kul att gå runt och kolla lite.  Hann med en fika med denna underbara räkmacka:



Jag kan verkligen inte låta bli att handla! Dagens inköp blev detta:

Känner mig riktigt nöjd över knivarna, Pippi-muggen och de små faten.

 

 


En annan söndagslåt

Fast den här kanske inte är så himlans rolig... Men den är bra!


Walkers

Alltså, är de här chipsen de godaste som finns eller? Och det MÅSTE vara salt & vinegar. :-) De här är kvar sedan englandsresan i början av juli så jag har lyckats hålla på påsen länge. Tror att jag ska gå och kolla i den där engelska affären i Söderhallarna om de har de här, annars blir det till att luskamma stan. Känner att jag har ett behov som måste stillas!


Favorit i repris så här en söndagsmorgon






Nu ska jag åka till "Porslinets dag" ute på Gustavsberg. Vi ses!

Du härliga sommardag...

...som nu går mot sin ände. Har verkligen varit superhärligt sommarväder ute hela dagen lång. Åkte som sagt var först en sväng till Sigtuna eftersom det var marknad där. Var en riktigt mysig marknad de fått till utan en massa krimskrams. Då det var så fint väder tog vi en promis vid vattnet också. Just där och då kan jag säga att jag saknade badkläderna väääldigt mycket!

På vägen hem så blev det även ett stopp vid Steninge slott med promis i slottsträdgården:





     
 

Efter vi käkat middag var det fortfarande så skönt ute att det blev en promenad till på kvällskvisten innan vi fikade på balkongen. Är ju så svårt att sitta still inomhus när det är en sån underbar dag/kväll. Hoppas att det blir fler fina dagar de kommande helgerna, blir ju liksom lite piggare då.

 


Bakis utan alkohol?

Kan man verkligen vara bakis utan att det varit någon som helst alkohol inblandat? Om man kan det så är jag det idag. Får inte riktigt igång varken huvudet eller kroppen idag.



Men nu ska jag ut i solen och njuta av en av de sista sommardagarna. Antagligen blir det en tur till Sigtuna marknad. So long...

Nu är det bara disken kvar...

Nu har familjen dragit och jag sitter och pustar ut i soffan. Känner mig ganska trött efter en lång dag. Fast det har varit jättetrevligt i kväll. Dock blev det ett visst manfall: svägerskan har åkt på streprokocker och ligger hemma med penicillin och mår dåligt. Sen ringde brorsan när de typ skulle varit här och berättade att äldsta brorsönen lyckats med konststycket att svälja en enkrona och var tvungen att åka till sjukhuset och bli röntgad.

Hur som helst så serverade jag Nordafrikansk kycklinggryta som var supergod och mycket enkel att laga.

Sen i stället för tårta blev det äppelsmulpaj med vaniljsås. *mums* I present fick jag en negativskanner, presentkort på Indiska, automatisk p-skiva och en helg till Åland under hösten. Bara bra grejer alltså.

Ja må jag leva...

Har sjungit en liten trudilutt för mig själv idag och sagt "hurra, hurra, hurra, hurra". Katterna trodde nog att jag blivit helknäpp där på morgonkvisten. :-)

Ska bli kul att ha kalas med familjen i kväll. Bjuds på Nordafrikansk kycklinggryta med saffran och kanel samt äppelpaj med vaniljsås.


Bra citat att lägga på minnet


♥♥▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬♥♥

Jag kanske är en idiot i dina ögon,
men jag föddes nog inte för att göra just dig lycklig !!!!

♥♥▬▬▬▬▬▬ஜ۩۞۩ஜ▬▬▬▬▬▬♥♥


*morr* idag, grattis i morgon

Är surig och trött idag. Känner bara att "låt mig vara ifred och sura". Men icke! Helt plötsligt skulle alla prata med mig på jobbet och ha hjälp. Kan man skicka ett mail till sina kollegor såna här dagar att be dem lämna mig ensam några dagar???

812896


Men i morgon fyller jag år och ska ha kalas för familjen på kvällen. Och det ska bli kul! Iaf när allt är förberett och klart. Känns som om det är så mycket jobb innan det ska komma någon. Men när man fyller år får man paket. :-)

1200968











Kort meddelande

Nu har jag anmält mig till en kvällskurs i stenografi! Det ni! :-) Passar bra ihop med min nyvunna tantstil...

Kinestetiskt lärande

I söndags under kulturveckan så var det bokbord längs med hela Drottninggatan. Kolla här vad jag köpte:


Har funderat i flera år på att gå en kurs i stenografi. Skulle vara kul att lära sig och det är inte alltid det passar att sitta och knappra med datorn när man för protokoll på möten. Så nu ska jag kolla runt och se vad det finns för kurser här under hösten. Alltid kul att lära sig något nytt! Sen tror jag att det passar mig väldigt bra eftersom jag helt klart är kinestetisk när jag ska ta till mig något nytt.


Nostalgi och god natt

Nu kommer jag ihåg var uttrycket "miss i nassen" kommer ifrån. Det är ju från Beppes Godnattstund! Ett av mina favvisprogram när jag var liten. Ett litet smakprov:


Möte och äppelplockning

På väg till uppstartsmötet för hösten med Hemvärnet i kväll så åkte jag förbi en kollega inom kompaniet och plockade äpplen. Han hade verkligen huuur mycket som helst och bad mig plocka massor för att slippa åka till tippen med all fallfrukt som blir eftersom han inte hinner ta hand om allt. Är inte det nöstan lite sorgligt? Jag menar, hur många år har inte jag gått och suktat efter riktiga äpplen men inte känt någon som haft träd och gett bort? Och det måste vara fler lägenhetsinnehavare än jag som har samma önskan. Och så finns det då de som denna kollega som har alldeles för mycket. Ja, ja. Orättvisan är livets lott. :-)

   

Skrik- och gapsjukan

Vill bara ställa mig upp och skrika rätt ut idag! Vet inte riktigt varför jag är så himla irriterad och arg för just idag. Kanske för att det blivit lite dåligt med sömn senaste dagarna? Eller är det pga stress?


Kånkat skumgummi till den berömda soffan




Har ju helt glömt bort att berätta att jag äntligen har hittat nytt skumgummi till mina soffkuddar (de gamla har smulat sönder i princip). Ja, den där soffan ja...

Det var ju som så att jag och en kompis hade en lite loppisturné i Jämtland förra sommaren. Och när vi kom till den där sista loppisen så var det ju förstås Poe som stod där och drev den. Fast just i den stunden när jag kom dit visste jag ju inte att jag skulle falla så handlöst för honom. Men det gjorde jag. Så till den grad att jag spontanköpte en soffa av honom bara för att han var så charmig. Tror att jag var på den där rackarns loppisen fyra dagar på raken och bara hängde.

Sista dagen när vi var på väg därifrån var jag tvungen att gå in igen och lämna mitt telefonnummer, skulle ha ångrat mig för alltid annars. Fast efter ett par veckor ringde jag själv i alla fall. Hade kommit på en braiga anledning till att jag ringde fast det pratades på så mycket att jag inte ens behövde säga den. Sen pratade vi några gånger och jag föll mer och mer... Självklart satt jag och pratade med mina kollegor om detta och de "tvingade" mig att skriva in till "Chans till romans" ¨på Mix Megapol en kväll. Morgonen efter ringde de och frågade om jag ville vara med i eftermiddagens program. Har nog aldrig varit så nervös i hela mitt liv! Men han sa ja till en dejt i alla fall och på den vägen blev det (ända tills han drog sig ur i våras då). Fast det är en ganska gullig historia måste jag nog säga själv...

 
Provsitter den numera berömda soffan för första gången.



Jonas Gardell: Trafikplats Glädjen

Lyckades ta mig iväg till Parkteatern i kväll trots att jag från början skulle ha gått ensam. Och det är jag väldigt glad för! Både för att Jonas Gardell var toppenbra i "Trafikplats Glädjen" (fast den var inte bra rolig utan ganska tragisk emellanåt) och för att jag mötte upp just den tjejen jag gjorde.

Vet inte riktigt om jag kan kalla henne för kompis. Var faktiskt första gången på 23 år som jag träffade henne. Hon valde nämligen att hoppa av skolan efter åttan (hade gått om ettan och eftersom man bara har nio års skolplikt så...) pga att hon var mobbad. Jag själv mobbade inte men var så feg att jag inte sa ifrån när jag såg det. Det där har jag haft så väldigt dåligt samvete över i alla år och för ett par år sedan tog jag mod till mig och skrev till henne om mitt dåliga samvete över att jag inte gjorde något åt det. Hon var förstående och svarade att de där åren förstörde hela hennes uppväxt men att hon förstod och förlät mig. Var som en sten som föll från hjärtat... Sedan dess har vi haft lite "försiktig" kontakt fram tills idag då vi träffades. Men det var verkligen jättekul att träffa henne igen och jag hoppas vi ses igen!





Bomull i huvudet

Känner mig verkligen helt väck i huvudet idag, precis som om det är fyllt av bomull. Tog kanske i lite väl mycket på spinningpasset igår vilket antagligen är den bidragande orsaken. Sen ovanpå det cyklade jag till jobbet idag. Men jag måste erkänna att jag inte riktigt förstår varför jag blir konstig i huvudet av lite motion. Kan någon förklara detta för mig? :-)


Sen kanske det i och för sig inte blev så bra sömn i natt. Drömde av någon anledning mardrömmar om Khadaffi. Speciellt om hans skratt som förföljde mig. :-(


Goodnight sweetheart

En av tidigare favvisar. Men den måste vara med The Boppers eftersom Matte Lagerwall är så snygg. :-)


Strykjärn och elsäkerhet

Det uppkom en liten pinsam situation på jobber härom veckan... Och inte blev det mindre pinsamt idag om man säger så... Men jag ska berätta vad som hänt:

Vi satt och fikade och så satt mina kollegor och pratade om att en annan kollega hade köpt en sån där byxpress som finns på hotell. Problemet var bara att jordfelsbrytaren löste ut hela tiden så att den inte gick att använda. Kände då hur jag började skruva på mig lite och fick till slut krypa till korset och erkänna att jag har samma problem med mitt strykjärn. Men om jag bara fyller det med knappt hälften med vatten brukar det funka. Fast för säkerhets skull har jag alltid ficklampan inom räckhåll om brytaren skulle lösa ut. Vid det här laget garvade alla åt mig och frågade om det verkligen var sant och om jag inte var klok eftersom det kan vara rent av livsfarligt. Hur som helst så glömde jag bort hela diskussionen fram tills idag då vi hade en 60-årsuppvaktning på jobbet.
Efter all sång och tårtätning reser sig min chef upp och berättar denna lilla historia för alla 50-60 personer som var där och avslutar med att säga att jag är välkommen fram att hämta ett nytt strykjärn som avdelningen samlat ihop till. Snacka om att jag var röd i ansiktet! Men samtidigt blev jag väldigt glad över omtänksamheten över att de faktiskt är rädda om sin assistent (tydligen hade snacket gått att det var så dyrt att lära upp någon ny!?!).

Det här är deras present till mig:

Bosch TDA2315


Dagens stressföreläsning

Hade ju som sagt var stressforskare Georgio Grossi på besök på jobbet idag. Han höll ett superbra 3-timmars föredrag! Dessvärre var det många från avdelningen som inte var där av olika orsaker och de missade verkligen någonting. Han berättade om symptom och gav oss vissa övningar man kan göra för att undvika att gå in i den berömda väggen.
Han tröck väldigt hårt på hur viktigt det är med sömn för återhämtning samt att man ska leva i nuet. Alltså inte gräma sig för det som varit eller oroa sig för det som komma skall. Sen ska man tänka ut och bestämma sig för vad som är viktigt här i livet, vad som får var och en att må bra:

"Dela upp en cirkel i olika tårtbitar, skriv det du ser som viktigt i ditt liv i bitarna. Jämför denna “drömtårta” med hur det förhåller sig i dagsläget och se om du kan ändra på något redan idag. Skapa balans mellan arbete, familj, fritid och egenvård och schemalägg hur mycket tid/utrymme de olika delarna ska få."

Kände att tre timmar var alldeles för kort och ska nu beställa hans bok för att fördjupa mig lite i ämnet.

Bild och text från bokus.se:

Hantera din stress : med kognitiv beteendeterapi (inbunden)

Effektivt 10-stegsprogram mot stress

Stress är ett av det moderna livets stora hälsoproblem. Det finns så mycket brådskande att ta itu med innan man har tid att varva ned. För det ska man ju - sedan. Tyvärr har detta sedan en obehaglig förmåga att utebli.

I
Hantera din stress med KBT ger stressforskaren Giorgio Grossi de praktiska färdigheterna som krävs för att kunna stressa mindre, vara mer närvarande eller bara ta det lugnare.

Hantera din stress med KBT ger kunskap om vad stress egentligen är och hur den påverkar vår hälsa och prestationsförmåga. Läsaren får veta vad det är som gör oss stressade och hur våra tankar, handlingar och kroppsliga processer påverkas såväl på kort som på lång sikt. Med hjälp av tekniker från kognitiv beteendeterapi som är erkänt effektiva ger boken läsaren ett steg-för-steg-program med en serie konkreta färdigheter för att bättre hantera stressen i vardagen. Här finns praktiska övningar och tekniker för att lära sig analysera sin livssituation, sätta upp konkreta mål för förändring och - inte minst - förändra sitt sätt att tänka och agera.


Morgondagens föreläsning om stress

I morgon förmiddag kommer en stressforskare till jobbet och håller ett föredrag. Ska bli jätteintressant! Och tydligen är ett av hans främsta budskap att sömnen är det viktigaste verktyget man har om det är en stressig period på jobbet eller någon annanstans. Annars orkar inte kroppen med i längden. Men jag berättar mer i morgon om vad han sa.

Apropå sömn så har jag varit supertrött hela dagen idag. Var inne en sväng i stan på kulturveckans bokbord och gick sedan hem och la mig och sov i två timmar! Så nu är frågan om det går att somna i kväll. Men efter lite läsning ska det nog gå bra.





Boktips #3: Baddaren

Den här boken var en riktig "skvalbok". Lättläst, gick fort att läsa och man läser den utan att den framkallar en enda känsla (förutom lite feelgood för stunden). En sån där man läser och glömmer bort lika fort igen. Kan inte säga att jag varken gillade eller ogillade den. Dock kommer jag inte att läsa den igen, räckte med en gång.

Bild och text från bokus.se:


Baddaren (pocket)


På den lilla ön Hjortholmen mitt i Vänern tronar ett gammalt 1700-talsslott. Det är en magisk miljö i förfall: kolonner i marmor, stora salar, pool i mosaik, garderober fulla med krinoliner, ett igenvuxet orangeri och en slottsträdgård som en gång i tiden måste ha varit magnifik. I detta slott bor äkta paret Pelle och Maja Hannix. Han, en framgångsrik skulptör, uppskattad världen över. Hon, Pelles före detta elev som aldrig lyckats slå igenom som konstnär.
Ett brinnande missnöje växer i Maja. Hon är innerligt trött på att inte kunna försörja sig själv, att känna sig livegen och bli klappad på huvudet. Det till synes behagliga livet på slottet har blivit ett fängelse. Ett reportage i en tidning inspirerar Maja, hon ska starta en simskola för vuxna, där eleverna får bo på slottet under några veckor.
Maja drömmer om hur simskolan ska bli ett möte mellan olika spännande kulturer och människor. Men det kommer bara tre elever, kulturjournalisten Karin, trädgårdsmästaren Jens och tonårskillen Alex. Tre ensamma människor med hemligheter bakom sina skyddande skal som de vill dölja till varje pris.
Simskolan blir inte alls som någon av dem hade tänkt sig. De två varma sommarveckorna förändrar livet totalt för dem allihop.


Helgens kräftskivor

Tänk att årets bägge kräftskivor inföll samma helg. Så nu känns det som om det får räcka med kräftor för i år även fast jag tycker det är jättegott.

Gårdagens kräftis var nästan lika händelserik som i fredags. Först och främst öppnade sig himlen och den stora syndafloden kom. Fast vi satt under markis så det var lugnt. Jag hade ju bilen med mig igår och drack således inget. Vilket de andra gjorde om man säger så. :-) Så det kom upp en del "intressanta" diskussioner om man säger så. Ska bli spännande att se om det kommer att vågas prata om det även i nyktert tillstånd.

Här är några bilder från bägge kvällarna:
  


       

 


Slag i magen

Såg en bild på Poe på datorn och det slog till med fullt kraft i magen... Herregud vad jag fortfarande saknar honom! Jag som var så tuff i natt och sa att jag skulle överleva och från och med nu bara se framåt... Men nu känner jag i hela hjärtat att jag saknar honom, hans liv, hans familj osv. Tänk om man ändå kunde tvinga honom att ändra sig...


I will survive

Ett kort inlägg så här på nattkröken:

Vill bara meddela att jag kommer att överleva trots att det varit en lite tung sommar. Ska se framåt i stället för att gräva ner mig i det som var. Så nu avrundar jag kvällen med kampsången:



Berättar mer om kvällens kräftskiva i morgon.

Natti, natti...

Raindrops keep falling on my head

Var kommer egentligen allt regn ifrån? Ja, uppifrån förstår jag också. Men när det regnar här så borde det väl liksom saknas vatten någon annanstans på jorden? För vatten kan ändå inte försvinna/tillkomma? Är antalet liter som finns konstant? Och hur många liter finns det egentligen på jorden? Varför kan inte jorden fördela vattnet lite bättre så att de behövande i Afrika också får lite? Det är såna saker jag sitter här och funderar på en lördagsförmiddag i augusti...


Heeeelt slut

Alltså, jag pallar verkligen inte att göra såna här saker som kräftskiva efter jobbet en fredag! Är "redan" hemma. Men har haft superkul under kvällens gång. Trots att regnet fullkomligen vräker ner! Så nu ska det faktiskt bli ganska skönt med sängen (trots att det inte är min egen då jag och mamma bytt lägenhet kvällen till ära för att jag skulle få närmre).

Ska bli mycket spänannde att se var alla kvällens intriger leder. Det var någon som var gift som råhånglade med en som var förlovad. Sen var det en som precis blivit tillsammans med X:ets bästa kompis utan att säga något osv. Ska bli kul att följa allt skvaller. :-)

Helgens första kräftskiva

Ska alldeles straxt iväg på helgens och årets första kräftskiva. Är grymt laddad även fast det ösregnar ute. En kompis till brorsan som fixar varje år och vi blir tydligen drygt 40 st i kväll! Brukar bli både 5-kamp, kräftor, sång, korvgrillning och disco på dessa tillställningar. Och det ska bli SÅ himla gott med kräftor. Mmm...


Världens bästa brorsa

Jag har nog verkligen världens bästa lillebrorsa! Han finns alltid där, är en social kamelont och dessutom väldigt omtänksam om sin omgivning. Fast han har förstås inte alltid varit så. När vi var små var han verkligen pest och skulle alltid retas så mycket det bara gick vilket gjorde mig fullkomligt galen! Någonstans i övre tonåren vände detta och sedan dess har vi en jättebra kontakt och hörs/umgås en hel del.

Fick precis höra att han har fått ett nytt jobb också. Det är han verkligen värd så jag blir JÄTTEglad för hans skull!




Klänningar på Tradera

Jag är verkligen hooked på att handla "farmorskläningar" via Tradera! Kan inte låta bli när jag ser alla fina klänningar. Kolla här t.ex. vad jag lagt bud på idag:

Äkta vintage - WOW Sååå snygg klänning!!! - strl 44Äkta vintage - ursnygg klänning!!!! - strl 44

Blir man inte glad av dem så säg... :-)


Mmm vad gott

Alltså, jag måste verkligen återigen rekommendera glasserian StikkiNikki på Götgatan. De har sjuuukt god glass! Faktiskt den godaste jag någonsin har ätit när jag tänker efter. Det här är två halva kulor, dvs en, med smakerna Belgian Chocolate och saltlakrits:


Konstigt, konstigt

Av någon konstig anledning känner jag mig på bra humör idag. Även fast jag sovit lite i natt och cyklat till jobbet. Kanske är det för att jag har mer att göra här på jobbet nu och inte bara sitter och rullar tummarna eller så är det för att jag har en rolig helg att se fram emot. Ville bara säga det...


Blod, svett och tårar

Nu har jag suttit och fixat till lite på sidan. Bland annat har jag lagt in text i kommentarfältet som försvinner när man klickar. Krävdes en del svordomar men skam den som ger sig! *envis*

Natti, natti...

Kan rekommenderas

Jag kan rekommendera er att bli medlem på Gruppi. Deras affärsidé:

"För alla som vill unna sig något lyxigt i sin stad tar Gruppi i samarbete med företag fram ett oslagbart erbjudande per dag. Detta erbjudande är billigare än vad man kan hitta någon annanstans - om tillräckligt många människor handlar.

På Gruppi hittar du alltid ett oslagbart erbjudande på något lyxigt som får dig att må bättre, eller känna dig vackrare."

Jag har utnyttjat flera av deras erbjudanden och de är RIKTIGT billiga! Så gå in via loggan nedan och registrera dig redan idag...



Grej of the day

Blev så himlans glad när jag såg nyheten om att Victoria och Daniel ska bli föräldrar! Det kan verkligen inte ha varit lätt för dem att ha hela svenska folkets press på sig sedan bröllopet. Sen tycker jag att de verkar vara så himla kära i varandra att jag tror att de kommer överföra dessa känslor på den lilla. Jag stod ju i häcken när de gifte sig precis nedanför slottet och eftersom jag var så nära såg jag hur det riktigt sken kärlek från dem. ♥ ♥ ♥

Bild från aftonbladet.se


Blåbärsmuffins

Fick ett ryck i kväll och bakade blåbärsmuffins till mina kära kollegor till morgondagens väldigt lååånga och ganska trista verksamhetsmöte. Hoppas muffinsarna kan muntra upp lite. Förhoppningsvis drar de i alla fall lite på smilbanden när jag berättar att jag plockat blåbären själv under stor kamp mot alla mygg!

 

Njutning på hög nivå

På vägen hem från jobbet gick jag och klippte mig. Det är verkligen underbart skönt! Speciellt med den tillhörande massagen. :-) Sen var det extra skönt att klippa sig just idag eftersom jag var så långhårig och behövde tunna ur det jättemycket. Så nu sitter jag bara här och njuter av att vara nyklippt. Ibland får man glädjas åt det lilla...


I-landsproblem

Vi har haft strömavbrott här på jobbet i drygt en timme nu. Snacka om att man blir handikappad! Kan ju knappt göra någonting alls eftersom jag är så beroende av datanätverket. Fick bli till att gå ut och göra några jobbärenden i stälelt. Men det jag inte tänkte på när jag gick var att vi sitter på nionde våningen. Det blev jag ganska varse om när jag kom tillbaka kan jag säga. :-)


Återigen tisdag morgon

Känner mig typ så här just nu:


Oh my god!

Idag var spinningfröken inte att leka med! Hon körde rent ut sagt skiten ur oss och det riktigt ångade i hela lokalen. Och ja, alla fönster var helt igenimmade... Fast jag måste nog erkänna att man känner sig nöjd när man pallar hela passet utan att bryta. Det finns ju faktiskt de som gör det och lämnar lokalen.

Så just nu känner jag mig inte det minsta rastlös skönt nog. Ska nog försöka bevara den känslan och komma i säng tidigt i kväll.

Trist måndag

Hej och hå vad jag är uttråkad.. Nu måste det snart hända något här. Har svårt att sitta still och det liksom pirrar i hela kroppen. Känns som om jag snart kryper ur skinnet av rastlöshet. Får bli ett spinningpass efter jobbet för att försöka motverka åtminstone lite av det...


Hjääälp...

Har bett om lite tips och råd förut angående detta men ber igen: hjälp mig i djungeln av systemkameror. Vad ska jag välja? Är ute efter en relativt lättanvänd amatörkamera då jag bara har en kompaktkamera idag men vill utveckla detta intresse lite. Vad säger ni?

Bilar 2

Dagen började med lite matlådematlagning. Blev squashgratäng med stekt kycklingfilé. Mmm, ska bli gott i morgon!

På eftermiddagen åkte jag och mötte upp brorsan och de kära brorsönerna för att gå och kolla på "Bilar 2" i 3D. Dock blev filmen lite av en besvikelse. Kanske var det för att ettan var så bra att förväntningarna var så stora? Eller så var det för att den här var mycket mer av actionfilm med en massa vapen och skjutande.

SF Bio: Bilar 2 3D (sv tal)


Hur som helst så är jag inte riktigt säker på att jag tyckte det var en film för riktigt små barn... Så här larvig kan man se ut med 3D-glasögon.


Tur att det är mörkt i biosalongen. :-)

Beautiful Sunday

Skön låt att starta söndagen med...



Have a grat day! :-)

Busy day

Blev en lite körig dag idag för fröken. Fast samtidigt ganska avkopplande. Först var jag ute på IKEA med min moster och hennes sambo. Blev lite blommor, smågrejer som jag knappt ens kommer ihåg nu vad jag köpte och sen lite mat vid utgångsbutiken.



Åkte hem och lämnade bilen för att sedan åka in till stan igen för att gå ut och käka. Vi var på den kurdisk-turkiska restaurangen "Empati" vid Medis. Det var verkligen huuur god mat som helst och magen stod i fyra hörn när jag ätit färdigt. Åt den här färgglada maten:



När vi var klara så mådde jag nästan lite dåligt för att jag var så mätt. Så det fick bli en promis bia Skeppsbron-Kungsan bort till Östermalmstorg där jag hoppade på tuben hem. Så här är jag nu. :-)


Nästan bortglömd favorit

Älskade den här låten när den kom och har sen glömt bort den.


Vänskap

Jag har en barndomsvän som jag tycker om väldigt mycket. Dessvärre träffas vi i princip aldrig även fast vi bor i samma stad pga olika tider på dygnet. Dock hörs vi per telefon med ojämna mellanrum. Men varje gång vi pratar så känns det som om vi tar upp tråden på en gång igen.
Vi har känt varandra i drygt 30 år vid det här laget och visst, det har varit lite upp och ner (speciellt när vi var yngre) men vi har alltid hittat tillbaka till varandra. Och en annan skön sak med honom är att vi ju känner till varandras familjer och uppväxt vilket gör att vi har många gemensamma minnen.

Tänk när vi t.ex. var ute och körde moppe i elljusspåret fulla på folköl i hans pappas officersmössa. Har nog aldrig fnittrat så mycket. Eller när vi för bara några år sedan var ute i Åkersberga och visade blöjraggarna på det lokala haket var skåpet ska stå. Också en grej som vi skrattar mycket åt fortfarande.
Men det är inte bara flams och skratt. Är nog den kompis jag har som är djupast och som det är lättast att prata känslor och jobbiga saker med. Och som dessutom har stöttat mig jättemycket vad gäller historien med Poe...

Så M, jag tycker SÅ mycket om dig och hoppas att du kommer finnas kvar hos mig för alltid!

Igår var ju dock historien om fyllecellen på Yran det stora samtalsämnet. Men det visade sig att han kastade sten i glashus när jag blivit utskrattad över detta. Han själv hade minsann varit ute ch dansat vilt och under låten "Fame" slängt huvudet bakåt, slagit i ögonbrynet och fått åka in till akuten mitt i natten full och odräglig. Och jag kan bara tänka mig vilken drama queen som trippade in där på akuten. *hahaha*


Boktips #2: Blondie

Den här veckan har jag slukat boken "Blondie". Det var en sån där bok som jag inte kunde lägga ifrån mig. Och den var så himla hemsk! Fick mig återigen en tankeställare över vad som händer ett par kilometer härifrån. När jag läst klart boken hade jag en känsla av att vilja veta mer om hennes öde och vad som hände sen.
Det var en ganska "tung" bok att läsa då den innehöll många jobbiga skildringar av olika övergrepp (både mentala och fysiska) vilket man bör vara beredd på innan man börjar läsa den. Framkallade både ilska och tårar hos mig. Ändå kan jag varmt rekommendera den! Tror till och med att jag kommer att läsa om den om något år eller så för att riktigt kunna ta den till mig.

Bild och text från bokus.se:

Blondie (pocket)


Som nyfödd är hon nära att bli lämnad i en snödriva.
Som sjuåring blir hon våldtagen av en alkoholist i en trappuppgång.
Som nioåring rymmer hon hemifrån och blir än en gång våldtagen - av en långtradarchaufför som gett henne lift.
Som tolvåring börjar hon sälja sin kropp till fyllgubbarna i Björns trädgård på Söder i Stockholm.
Som trettonåring är hon fullfjädrad prostituerad i City och har en hallick som tar ifrån henne merparten av de pengar hon tjänar.
Som tonåring blir hon snart grovt kriminell och utnämns av pressen till "Sveriges gangsterdrottning".
Hon kommer att tillbringa sexton år av sitt liv på olika institutioner, alltifrån flickhem, ungdomsvårdsskolor och psykiatriska kliniker till slutna avdelningar på såväl mentalsjukhus som kvinnofängelset Hinseberg.
Hon heter Birgitta "Blondie" Andersson och har levt ett liv som de flesta människor inte kan föreställa sig ens i sin vildaste och mörkaste fantasi.
Om detta liv i fattigdom, förnedring och fullständig utsatthet berättar hon osentimentalt och med kärv humor i Blondie.
Det här är på samma gång ett skakande tidsdokument, ett gripande kvinnoöde och en paradoxalt upplyftande skildring av närmast ofattbar mänsklig styrka.

Vad är den här sidan värd?


Ja, fast i det finstilta längst ner står det "Ansvarsfriskrivning: Det värde som beräknas behöver inte ha något med verkligheten att göra. Då denna beräkning görs med tränade apor är det svårt att uppskatta ett exakt värde." :-)

Min stora idol



Oj, oj, oj vad denna Carola plockar fram känslor. Tänk att det är hela 28 år sedan hon slog igenom och fortfarande gillar jag henne lika mycket som då. Och jag erkänner helt glatt att jag har en STOR Främling-plansch inramad ovanför sängen. :-)


Freeedag...


Det är verkligen helt underbart att det är fredag. Känns i hela kroppen att det är första arbetsveckan efter ledighet. Så det blir till att slappa och sova. Har sovit lite risigt i veckan då jag hade skaffat mig sena kvälls/nattvanor under semestern och därför haft svårt att komma i säng om kvällarna. Det enda jag vet är att jag ska vara chaufför ut till IKEA en sväng. Man hittar alltid något där som man får med sig hem.

Sen känner jag mig fortfarande väldigt glad och lugn inombords efter gårdagens befriande samtal vilket är det bästa av allt!







Bekännelse som kräver skämskudde

Nej då, så farligt är det inte. Men måste erkänna att jag, trots min ålder, gillar Eric Saade. Tycker man blir glad av hans energi. Så just nu gillar jag förstås:


Befriande samtal

Puh, ringde efter mycket vånda till Poe. Hade lite dåligt samvete över att jag var lite väl "på" där när vi träffats och bad om ursäkt. Det sköna var att han var precis så där glad och retig som han var när vi precis hade träffats. Visst, han retades ju självklart för det där som hände uppe på Yran för ett par veckor sedan men det bjuder jag mer än gärna på!

För min del var det verkligen ett befriande samtal och jag känner mig lättad inombords. Saknar och tycker ju fortfarande väääldigt mycket om honom men ska försöka att backa tillbaka. Ingenting blir ju bättre av att jag går och saknar honom. Snarare skrämmer det nog bara bort. Får vara glad för den lilla kontakt jag får fram tills dess att kärleken bleknar...


Dagens citat

Vad är livets mening?
Sorg, tårar eller glada skratt?
Nej, livet är en enda lång smärtsam natt!


Jag och min citybike

Vi trivs verkligen ihop! En gammal trotjänare som börjar bli lite sliten men efter viss återkommande service är helt funktionsduglig. Den blev ju förstörd ute i våras och jag blev lite ledsen över att jag skulle behöva byta ut den men det gick att fixa. Vi har tillbringat många mil ihop och många till kommer det förhoppningsvis att bli. Försöker ju numera cykla till/från jobbet vilket tar ca 35 min i vardera riktning. Bra vardagsmotion!


Tråkigt inlägg men ville bara säga detta. :-)

Stöd ECPAT

Bild och text från ecpat.se:



ECPAT arbetar för barns rätt att inte utnyttjas i sexhandel. Problemet är globalt och dagligen säljs barn till sexköpare. För att bekämpa handeln finns ECPAT-organisationer i alla världsdelar.
ECPAT Sverige har som mål att minska inkomsterna till hallickar, människohandlare och andra som tjänar pengar på barns kroppar. Det görs genom att försvåra för de som finansierar handeln - köparna. Ju färre köpare, desto färre offer.
Arbetet motverkar spridning av barnpornografi, sätter fokus på barnsexturism och försvårar för människohandlare som förser sexmarknaden med unga offer.

Gör som jag och stöd deras arbete!!!

Bli stödmedlem
Som stödmedlem får du ett välkomstmaterial om barnsexhandel samt vårt Informationsbrev varje kvartal.
Bli stödmedlem för 12 månader genom att på valfritt sätt betala 350 kr (ungdomar 200 kr) till ECPAT Sveriges PlusGiro 90 34 34-9 eller Bankgiro 903-4349. Skriv "Stödmedlem" på din betalning.

Ge en SMS-gåva på 50 kr
SMSa ECPAT till 72930 och skänk 50 kr.
Av beloppet går 41 kr, dvs 82 %, oavkortat till ECPAT.
Din teleoperatörs eventuella trafikavgift tillkommer.



Somebody...

Åh, vad jag tycker om den här låten. Har nog lyssnat på den tusen och en gång under årens lopp och tröttnar aldrig...


Uttråkad så här efter lunch



Lite låg

Usch, jag känner mig verkligen låg. Har gjort det sedan jag var uppe i Jämtland för två veckor sedan. Är superrastlös och har svårt att fokusera på något, känns som om det kryper i hela kroppen. Men jag orkar inte vara social heller. Är just nu inne i en period där jag känner att det bara är jag som hör av mig till folk och frågar om vi ska hitta på något. Pallar helt enkelt inte längre. Känns som om jag har en bomb inom mig som snart exploderar... Tänk om jag ändå kunde vinna en massa pengar så att jag kunde åka utomlands och bara glömma livet här hemma för en stund...







Gårdagens inköp

Efter att jag ska på rea på Humana Second Hand sen på lunchen så har jag INKÖPSSTOPP på klänningar och skor tills vidare. Dessa klänningar köpte jag på Humana igår:

 

Ääälskar "farmorsklänningar"!


Tips på systemkamera?

God morgon!

Tänkte byta ut min kompaktkamera till en systemkamera. Är det någon som har något bra tips på en nybörjar-systemkamera? Jag tror att jag kommer ta mest på människor och ögonblicksbilder. Det är ju verkligen en djungel av kameror där ute så jag behöver verkligen bra tips för att kunna välja...

Natti, natti...

Nu ska jag gå och lägga mig och läsa och försöka sova. Har, även om jag varit supertrött, haft lite svårt att somna senaste dagarna. Det poppar upp alldeles för många tankar så fort jag släcker lampan vilket gör att jag bara ligger och snurrar runt i sängen. :-(

Ska försöka slappna av och somna med den här bilden på näthinnan som jag tog lite hastigt igår kväll från balkongen:


Var det verkligen så här livet skulle bli?



Tänk va, när man var i tonåren så låg hela världen framför en och man ägnade inte en tanke på att man skulle bli vuxen och äldre. Jag kan känna att jag definitivt skulle ha gjort en del andra val om jag fått leva om livet idag:

1. Hade inte hållt ihop med en och samma kille mellan 15-23 år. När man träffas så unga så utvecklas man fortfarande och även om man inte vill tro det så är det svårt att följa samma bana. Tyvärr så var det ju många kompisar som tröttnade på att vi alltid bara skulle sitta hemma. Så medan vi satt hemma och lekte stadgade vuxna var de andra ute och hade kul har jag förstått i efterhand.

2. Skulle ha satsat mer på studier. Förstod inte då hur viktigt det är med en ordentlig utbildning. Ångrar som fasiken att jag inte valde en teoretisk gymnasielinje som jag sen hade kunnat bygga vidare på i stället för en yrkesinriktad som nu är totalt meningslös (och blev ganska direkt eftersom jag aldrig kunde jobba med det pga allergi).

3. Att jag hade varit mer ekonomiskt sinnad och inte shoppat en massa onödigt och festat upp pengarna.

4. Önskar att jag hade varit mer öppen i sinnet och inte så kräsen. Nu sitter jag här som singel för att jag alltid varit så snabb på att dissa killar. Ibland helt obefogat tyvärr. Och med det följer att jag antagligen inte kommer hinna hitta någon och etablera en relation för att skaffa barn och det svensson-liv som jag så gärna skulle vilja ha. I förlängningen betyder det att jag kommer bli väldigt ensam som gammal!

5. Tänk om jag vågat ta tag i och erkänna att jag inte mådde så bra mentalt tidigare. Det hade besparat några års nedstämdhet och antagligen hade jag inte blivit så överviktig pga tröstätning. I dagens samhälle behöver man faktiskt inte gå och må dåligt!

Såna här saker kan göra mig väldigt, väldigt låg emellanåt. Speciellt den fjärde punkten... Blir alldeles våtögd bara jag tänker på det...

StikkiNikki Gelato

Har smakat världens godaste glass idag på StikkiNikki på Götgatan. De använder ekologiska produkter som stödjer rättvis handel och tillsätter inga konstiga saker. Dagens smaker var: Lime sorbet, cinnamon peach, berry vanilla yogurt, guava sorbet, dulce de leche, rhubarb, hazelnut, belgian choklad, blueberry, cookies and cream, vanilla, peanut butter. Själv tog jag rabarber och kanel/persika som bägge två smakade heeelt gudomligt! Helt klart värt ett besök. Tur/otur att det ligger så pass nära jobbet. :-)


Kampsång


När väckarklockan ringde i morse trodde jag inte att det var sant! Kändes som att jag hade somnat för en minut sedan. Så idag var jag tvungen att börja dagen med denna låt för att klara av dagen:


Återupptäckt idol

Hade nästan glömt bort mina gamla idol Tomas Ledin när han flimrade förbi på tv:n. Åh, han är ju SÅ bra! Och snygg dessutom (trots sin ålder). Mmm... Han framkallar verkligen gamla minnen och tonårskänslor. Så nu sitter jag här och skrålar högt för mig själv i soffan till hans äldre låtar som jag nästan kan utantill.


   




Kan numera kalla mig Bridget Jones 2




Även fast det var huuur jobbigt som helst med spinningpasset så var det jättekul att komma igång igen. Känner ju att jag gillar det och blir hur peppad som helst av musiken och utmaningen att driva på hårdare. Så nu blir det att ta upp denna måndagstradition från i våras igen. Ja alltså, minst på måndagar och antagligen onsdagar eller torsdagar. Fast just nu känner jag mig ungefär lika slut som Bridget Jones var och kröp i princip uppför trappen här hemma.


Swedbank=*morr*

Var tvungen att göra ett ärende på Swedbank här efter lunchen då jag hade fått en utbetalning dit som skulle överföras till min riktiga bank. Herregud säger jag bara! Vad är det för service de har egentligen? Alltså, det var tre nummer före mig, det strömmade in folk och jag fick vänta i 25 minuter och sen var de otrevliga till råga på allt när det äntligen var min tur!!! Snacka om irritationsmoment. Tur att jag inte har dem som bank... Efter det här kommer jag definitivt inte ens att överväga att gå över till dem...


Tebax

Är nu tillbaka på jobbet igen vilket känns helt ok. Var kul att träffa kollegorna igen och har i princip suttit och fikat i 1 1/2 timme med olika personer. Men det är väl den mjukstarten som man ska ha inför hösten va? :-)


Spinning

Inte nog med att jag sitter här med världens börja-jobba-efter-semester-ångesten, så ringer en kompis och frågar om jag ska med på spinning i morgon. Herregud säger jag bara! Har inte varit på spinning sedan i slutet av maj precis innan jag blev dumpad. Tappade liksom sugen då och sen blev det sommar. Men det är väl bara att lyssna på det dåliga samvetet antar jag och masa sig iväg. Snacka om rivstart på hösten! :-)


Dagens inköp

Här kommer bildbevis på det jag shoppade idag. Var som sagt var inte alls meningen att jag skulle komma hem med något av detta. Det jag egentligen åkte in till stan för att köpa hittade jag inte så då fick det bli lite annat i stället:

 

Den vänstra klänningen ska sparas till nästa sommar och den högra ska användas under vintern med svarta strumpbyxor. Även shortsen får bli till att använda nästa sommar.


Shopping och Sushi

Oj, oj, oj vad det blev handlat. Nu måste jag verkligen börja lägga band på mig på något sätt. Något bra tips på hur man botar en shopaholic? Ska lägga upp lite bilder senare men först ska jag äta Sushi. Har inte ätit det på hela sommaren så nu är det dags igen. Mmm...



Vad hände?

Det regnar ute! På min sista semesterdag och allt. Det var ju så himla underbart väder ute igår kväll så jag hade verkligen sett fram emot att ligga ute i solen hela dagen idag. Men, men. Det behövs lite regn och jag kan med gott samvete åka in till stan och shoppa lite i stället för att vara utomhus.


Boktips #1

Håller just nu på att avslutar boken "En flickfotografs bekännelser" av Bingo Rimér och måste säga att den är väldigt underhållande. När man lever ett sånt Svensson-liv som jag gör är det lite svårt att förstå att det finns de som lever ett sånt liv bara några kilometer härifrån. Boken var väldigt lätt att komma igenom (perfekt för badstranden) och det var nästan lite svårt att sluta läsa eftersom det hela tiden kom värre och värre saker. Helt klart läsvärd alltså.

Bild och text från Bokus.se:

En flickfotografs bekännelser (pocket)


Bingo Rimér är Sveriges mest kända och ökända fotograf. Strippor, motorcykelgäng, överdoser, stämningar och ogenomtänkta bröllop i Las Vegas är några av ingredienserna i Bingos liv. Men trots att den kontroversielle fotografen alltid strävat efter att leva så extremt som möjligt har han samtidigt lyckats bli både en framgångsrik entreprenör och en ansvarstagande småbarnspappa.

Det är en spännande livsresa han bjuder på: bonnpojken med rampljuslängtan, som med en nästintill vettlös ingenting-är-omöjligt-inställning lyckades bli berömd flickfotograf med stående inbjudan till Hugh Hefners dekadenta fester i Playboypalatset. Bingo har varit ihop med flera av vår tids största sexsymboler och han har fotat och festat med några av världens största stjärnor.

I
En flickfotografs bekännelser bjuder Bingo på den ocensurerade versionen av sitt liv så här långt. Vi får veta hur det gick till när Carolina Gynning, Victoria Silvstedt och Hannah Graaf upptäcktes, hur kronprinsessan Victoria och Hells Angels gick om varandra, och varför Bingos kärlekssemester med Tilde Fröling slutade med krossat hjärta.

Glatt minne

Den här låten tyckte jag var så himla bra när den kom 1988. Och sångaren var ju sååå snygg! Snacka om att lyckan var gjord när jag och en kompis var i folkparken och kollade på dem och jag fick en autograf OCH en kram...


Afrikas horn

Från TV4:s hemsida:

Hopp för Afrikas horn. Grafik: TV4



Länderna på Afrikas horn upplever den värsta torkan på 60 år. I ett samarbete med UNICEF, Rädda Barnen och Röda Korset startar TV4-Gruppen den 26 juli insamlingen Hopp för Afrikas horn för att ge stöd till framför allt barnen i regionen.

Flyktinglägren i Östafrika fylls med människor som övergivit sina hem och jordbruk på grund av den torka som nu råder på Afrikas horn. Torkan omfattar Somalia, Kenya, Djibouti och Etiopien. I lägren kring staden Dadaab, i Kenya, bor just nu 400 000 människor som övergett sina jordbruk och hem i flykt från torkan. De är byggda för att ta emot 90 000 personer och antalet flyktingar växer dag för dag.

- Rädda Barnen, Röda Korset och UNICEF finns på plats och hjälper redan idag människor som drabbats av den extrema torkan på Afrikas horn. Det går att med relativt enkla medel rädda liv men det behövs mycket mer pengar.

Vill du hjälpa till?

Skänk 50 kronor:

Sms:a HOPP50 till 72900

Skänk 200 kronor:
Sms:a HOPP200 till 72900

Eller sätt in pengar på plusgiro 902001-7 eller bankgiro 902-0017 och märk talongen med "Hopp"

Kom igen nu, vad är 50:-? Inte ens en öl på krogen! Kan det inte vara värt att offra en öl för de svältande barnen?


Ont i halsen

Aj, aj, aj... Kände lite i halsen redan igår men nu när jag vaknade så kändes det inte det minsta bra faktiskt.


Måste försöka ta det lugnt idag tror jag. Ska bara bort en sväng till kolonilotterna där de har typ "öppet hus" med grönsaker och så. Det går väl ändå inte att ligga hemma en hel dag va? :-)

Minnesbilder från Kolmården

Brorsönerna i sina fina tröjor utanför Kolmårdens djurpark.  Vi är kompisar!  Går numera under namnet   Mjau...

  Puss...  Även sjöbjörnarna kunde göra konster.  Ibland måste man böja på benen för att nå ner. :-)


Diverse bilder från Jämtland och Storsjöyran



Ett kalldopp i Indalsälven på morgonkvisten.
  Vy över Ristafallet från Undersåker.  Eric Saade genrepar inför kvällens konsert.  Pimpad rollator.

Ett tårfyllt farvl till The Ark. Kommer att sakna dem.  Indalsälven vid halv tre på natten. I love it!  Tänk vad man kan se ett par meter ner i vattnet. Nästan så att man kan vänta sig att se kräftor.  Lilla valpen Bobby som var så söööt.

Orup inleder lördagskvällen på Yran. Tänk att han har hållit på så många år och fortfarande levererar. Och de armmusklerna går inte av för hackor må jag säga.  Jag och Poe:s storasyster lyssnar på musik. Åh, vad jag gillar henne!  Säkert! som är så himlans bra.  Sämre frukostställe kan man ha.

Siaröfortet

Gjorde idag en liten dagstur ut till det gamla Siaröfortet i det underbara vädret. Blev en riktigt skön och intressant dag där ute. Hade inte riktigt förstått vilken anläggning det där var innan. Men usch vilka hemska levnadsförhållanden de hade. Mörkt och fuktigt och liten plats att röra sig på.

 

  


När båten kom tillbaka blev det en tur upp till Largen för bad och sedan fika i Wira bruk. Känns som om den här dagen blev en njutardag att komma ihåg i vinter när det är mörkt och kallt utomhus.


Slappardag

Blev precis så lugnt och härligt ute på filten med boken och radion som jag hade hoppats på. Låg där i typ tre timmar och sen när jag kom hem satte jag mig på balkongen i brasse-stolen och fortsatte mitt slappande. Fast jag måste erkänna att jag har bränt mig ganska rejält på baksidan av låren. Uppenbarligen länge sedan jag låg och solade. :-)

Nu är det dags att gå och studera ögonlocken från insidan. Ska upp ganska tidigt i morgon för att åka ut till Siaröfortet. Har aldrig varit där så jag hoppas på soligt badväder och ett intressant museum.

Vill du ligga med mig då? (tjej-version)



Hahaha...



Katastrofhjälp till Afrikas horn

Ok, nu tycker jag att vi alla ska hjälpas åt så att de som har det sämre än vi överlever. Nedanstående har jag kopierat från UNICEF:s hemsida.



Krissituation i Östafrika

Hungerkatastrofen i Östafrika är ett faktum. Miljontals barn under fem år riskerar att svälta. Vi utökar nu våra humanitära insatser i länderna. Högsta prioritet är att rädda liv och behandla undernärda barn. UNICEF ser även till att utsatta familjer har tillgång till rent vatten, sjukvård och skola.

Barnen är, som alltid, de som drabbas värst i katastrofer. Vi finns på plats men mycket mer resurser behövs för att vi ska kunna hjälpa alla.

Din hjälp behövs nu.

http://www.unicef.se/stod-oss/afrikas-horn


sms puff

Skicka ett sms och rädda liv

SMSa LIV till 72 900 så skänker du 50 kronor till UNICEFs katastrofarbete runt om i världen.


Soool

Tänkte passa på att bara slappa så här de sista semesterdagarna och njuta av solen. Så nu ska jag ut och lägga mig och läsa och lyssna på radio.


Dagens djurparksbesök

Åh, har verkligen haft en toppendag på Kolmården med brorsönerna (ska lägga upp lite bilder i morgon när jag orkar leta fram sladden till kameran). Tror att det som gjorde störst intryck på mig var delfin- samt sälshowerna. Sen kom safarituren som var årets nyhet.



Fast lite dåligt samvete har jag nu så här på kvällskvisten. Först för att jag har så kort stubin mot min mamma som också var med. Blir väldigt lätt jätteirriterad på henne vilket hon kanske inte alltid förtjänar. Sen skällde jag lite väl mycket på killarna för att de var på och puttade på varandra hela tiden. Egentligen kanske det inte är så farligt men av någon konstig anledning stör jag mig på det. Till sist blev jag arg på yngsta killen och han blev jätteledsen. Fast där är jag lite osäker på vad han blev mest ledsen över egentligen. Han hade gått och hållt på med en kapsyl jättelänge som han absolut skulle spara trots att vi ville slänga den. Sen när vi står och tittar på vargarna så slänger han helt plötsligt in den till dem och jag säger att "tänk om de skär sig i tassarna nu". Och han började störtgrina! Var det för att jag skällde eller för att han fick dåligt samvete? Ja, ja. Vi blev i alla fall vänner sen och jag sa förlåt...


Kolmården

Nu drar jag och brorsönerna ner till Kolmården över dagen för att kolla in nya Safarituren och delfinerna. So long...


Stockholm Pride med Emil Jensen

Länk till Stockholm Prides pressrum


Efter att ha varit iväg och tvättat och tankat bilen tog jag en sväng in till Kungsträdgården där Emil Jensen skulle uppträda på Pridefestivalen. Gillar verkligen honom! Men idag måste jag nog säga att jag tyckte att han pratade lite för mycket så att det inte hanns med så mycket av hans bra musik. Kolla in här om ni inte hört honom förut:



Loppisbesök

Körde hem från Jämtland igår med ett tungt hjärta. Trivs verkligen där uppe och ville inte åka hem igen. Fast det vill jag ju aldrig förstås.

På vägen hem åkte jag till Poe som hade sin loppis öppen. Han hade en annan kompis där när jag kom och en del kunder så det var först när han stängde och vi åkte och käkade som jag fick ha honom för mig själv. Fast det är ju inte det lättaste att prata med honom om något som har med känslor att göra.
Var väldigt tudelat att träffa honom igen. Självklart var det ju jättekul och jag blev mycket glad inombords men samtidigt gjorde insikten om hur mycket jag fortfarande tycker om honom vääääldigt ont!
Kände att jag ville prata med honom mer om detta så jag ringde när jag var typ halvvägs. Jag sa rätt ut att han var tvungen att vara hårdare och tuffare emot mig eftersom jag fortfarande har svårt att ta till mig detta. Speciellt som att alla hans "kanske" och "jag vet inte" kan betyda både ja och nej i mina öron. Logiskt sett vet jag att jag har blivit dumpad men det känns som om jag behöver höra rätt ut att det aldrig kommer bli vi igen. Men han vägrade att säga varken det eller något annat. Och så länge han gör det så har jag ju hoppet kvar... Vilket jag också sa till honom och det verkade som att han lyssnade och tog till sig det. Ja, ja. Vi får väl se vad som händer... Kändes som att han tyckte det var ganska kul att träffa mig igen också...


Hemlis om Yran kväll #3

Det blev så att jag åkte hem till Poe:s storasyrra och käkade middag och tog ett glas vin. Vi fick skjuts ner på stan av deras föräldrar för att vara på plats när Orup spelade. Det var väl ett sådär uppträdande måste jag säga. Sen var det väldigt lite folk också så pass tidigt att det gick att få igång något.

I pausen innan vi skulle kolla på Säkert! blev det ett glas vin på Storsjöteatern. Kändes väldigt kul att ha lite sällskap och kunna ta ett glas vin eftersom jag alltid annars kör. Efter detta glas vin blev det då Säkert! som var jättebra. Vidare därifrån upp till Håkan Hellström. Men han var en stor besvikelse. Lyssnade ju jättemycket på honom i början av hans karriär men nu tycker jag att allt låter likadant.

torg.jpg


Iaf, ner till krogstråket igen och drack två glas vin var innan det var dags för presidenttalet uppe på Stortorget. Vid det här laget var vi bägge två ganska "glada i hatten" och jag ska villigt erkänna att jag inte har det minsta koll på själva talet. :-( Men osmart som man är när man har alkohol i kroppen gick vi ner igen och drack ytterligare två glas vin. Sen försvann allting. Har inte den blekaste om vad som hände sedan mer än att jag helt plötsligt är på polisstationen och blir insläppt i en fyllecell!!! Är det verkligen ok vid min ålder? Borde man inte veta bättre då?
Hur som helst så har vi lite skilda åsikter om vad som hände där men jag säger att jag var där först och såg Poe:s syrra komma in i samma cell medan hon säger att hon var där först. Är det inte helt sjukt att vi har blivit tagna på varsitt ställe på stan men hamnar i samma cell?

Jag sov sen flera timmar på raken och vaknade bara till någon gång av Poe:s syrra som levde rövare hela natten. Skrek och bankade på dörren. Där kan man snacka ångest dagen efter... Vaknade vid 7-tiden och blev då utsläppt vilket även den andra tjejen blev.

Alltså, jag har verkligen ingen koll på vad som häder när man blir LOB:ad så här. Går det vidare i något register någonstans? Ja, ja. Det känns skönt att det inte var här hemma i alla fall men samtidigt väldigt pinsamt.

Nog om detta, nu glömmer vi det och går vidare i livet!


RSS 2.0/>