Mors dag

Jag, liksom så många andra, har idag firat lilla mamma på mors dag. Men jag har även hunnit med en långpromis ute i vårgrönskan, satt blommor på mormor och morfars grav samt förberett inför nästa helgs bakluckeloppis. Känner verkligen en stark ovilja till att det är måndag i morgon vilket betyder att jag måste gå till jobbet igen. Jag vill INTE!!!
 
 
 


Var tog dagen vägen?

Usch vad jag är trött numera. Vaknade vid straxt efter tio i morse och sen nästa gång jag tittade på klockan var den 11:40!!! Jag hade alltså somnat om och lyckats sova drygt elva timmar! Sen har dagen fortsatt i det slappa tempot. Och eftersom att det har ösregnat har jag inte ens varit ute och gått. Dock tog jag bilen en sväng till kompisens odlingslott för att plocka lite rabarber. Hann bli dyngsur på de få minutrana jag var ute!
 
I kväll har jag varit iväg på middag hos en kompis som har sin mamma från Luleå på besök. Kände att jag ville träffa henne eftersom att vi ju faktiskt var uppe och hälsade på henne förra sommaren. Men jag måste säga att hon är väääldigt speciell! Hon kommenterar precis allt på ett ganska gnälligt sätt och ingenting min kompis säger är rätt. Hur ska de lyckas stå ut med varandra i en hel vecka? Stackarn...
 
 

Nya träpjuck

Älskar verkligen träskor i alla dess former! Är skönt att gå i och man blir inte varm om fötterna. Så idag när Swedish Hasbeens hade utförsäljning i en lokal på söder gick jag självklart dit för att titta. Och titta var precis vad jag hade intentionen att göra. Men tror ni att jag klarade av att bara titta? Nej, just det. Råkade visst få med mig ett par hem. Ett par vardagsskor med låg klack (till skillnad från dem jag köpte vid förra utförsäljningen) och så här ser de ut:
 
 
Längtar redan tills jag ska börja använda dem då de var så sköna. :-)

En evighet, en kort sekund...

Kvällens evenemang var självklart CAROLA på Grönan! Alltså, hon är så himla bra! Jag får gåshud bara av att höra hennes röst och börjar nästan gråta när jag hör vissa åtar t.ex. Främling. Väcker så himla många minnen från de senaste 32 åren av mitt liv.
 
När vi var på väg hem pratade vi om det där om varför det liksom har blivit lite "fult" att gilla Carola för. Varför har det blivit så? Varför ska man alltid behöva försvara att man gillar henne för? Och varför lägger i princip alltid folk på en min som säger att man är larvig när man berättar att man gillar henne? Nej, låt mig gilla Carola utan att ni gör er lustiga över och ifrågasätter det!
 
#carola #grönalund

Jag i ett nötskal

Jag har mer och mer insett att jag är en riktig känsloätare. Man kan väl lugnt säga att jag äter vid alla de känslorna här nedanför. Tänk om man ändå kunde ha den karaktären att man gick och tränade i stället för att äta. Önskar verkligen att jag vore så stark mot mig själv och inte gav efter för minsta lilla känsloändring. Hur gör man? Har ni några bra tips? Och då vill jag inte höra att det "bara" är att bestämma sig eller äta en morot. :-(
 

Trött men lycklig

Lördagens aktivitet blev övning med Hemvärnet. Vi har finslipat på strid i bebyggelse vilket är hur jobbigt som helst. Men samtidigt är det väldigt kul! Så även om man bara vill lägga sig ner och kvida av trötthet så kämpar man vidare. Fast jag ska villigt erkänna att jag nog inte var vidare trafiksäker när jag körde hem.
 
Nu ligger jag här i soffan och funderar på om man kan gå och lägga sig redan nu vid nio en lördagskväll? Dock kan jag nog få svårt att sova då jag har sjuk kramp i händer och fötter. Antar att det beror på vätskebrist och det vill inte riktigt försvinna trots att jag säkert har druckit ett par liter vatten sedan jag kom hem.
 
En gammal bild från en övning så att ni får se hur jag har sett ut idag:
 

Jobbig väntan

Åh vilken pärs det här är att gå och vänta på svar på om ägget fastnade den här gången! Igår borde jag ha fått mens men även förra gången var den ju sen några dagar. Kan tydligen bli så när man hormonstimulerar. Men dessvärre känns det som att den är på väg. Har precis den där innan-mens-känslan. :-(
Ja, ja. Hur det än blir så ska jag iväg på övning med Hemvärnet i helgen. Det gör ju i alla fall att jag fokuserar tankarna på något annat än den här processen. För om det inte har fastnat kommer jag ju att vara lite ledsen och om det, mot all förmodan, har gjort det trots mens-känslan så kan det vara bra att göra något helt annat för att släppa på spänningarna.
 

Kulturell vandring

I dag känns faktiskt livet lite lättare. Kan bero på att det varit sol ute eller så var det kvällen igår med kompisen som gjorde sitt till. Sen har jag varit på en väldigt intressant stadsvandring i kväll. Det var en vandring i Per Anders Fogelströms spår "I mina drömmars stad".
Det var en riktig eldsjäl som höll i den och han hade svar på precis allt. Var riktigt intressant och de där nästan två timmarna bara flög iväg. Måste verkligen bli bättre på att komma iväg på sånt!
 

Livrädd

Känner mig just nu livrädd för vad svaret ska visa efter det här andra IVF-försöket. Känns som att mensen är på väg men fortfarande inget så långt ögat når. Självklart önskar ju av hela mitt hjärta att det här försöket har lyckats! Samtidigt så har tankarna kommit över mig: skulle jag klara av det? Skulle jag greja att ta hand om en annan människa när jag knappt kan ta hand om mig själv och mitt hem som det ser ut i dag?
Jag vet att jag ska försöka förtränga såna tankar men det är inte helt lätt när man sitter själv med alldeles för många tankar som far runt i huvudet.
 
I kväll bad jag en kompis komma förbi för att jag inte skulle sitta ensam och grubbla. Det gav i alla fall att jag släppte tankarna för ett tag och vi pratade om helt andra saker. Skönt med vänner ibland även om de kanske inte riktigt helt förstår det här jag håller på med.
 

Som ett slag i magen

Fråga mig inte varför men helt plötsligt utan föraning kom saknaden efter dejten som ett slag i magen. Det är ju fasiken längre tid sedan det tog slut mellan oss än vad vi sammanlagt hängde ihop. Och då ska man betänka att under de månaderna så var det också en hel del gnissel i maskineriet.
Antagligen så har jag kommit att tänka på honom då jag vet att han är i Stockholm just nu (bor vanligtvis i Eskilstuna) då han ska iväg på Hemvärnsövning med mitt gamla kompani där vi träffades. Är verkligen med blandade känslor jag inser att vi antagligen aldrig mer kommer att träffas eller höras av. Just i detta nu ångrar jag lite att jag bytte kompani. Men antagligen var det ett bra beslut i långa loppet.
 
Tror väl egentligen inte det just är honom jag saknar utan kanske mer en trygghet i att känna sig omtyckt och ha någon. Och nu råkar han vara den jag tänker på. Även om jag inte är helt hundra på att det är en bra idé för oss att ha ett förhållande. Tror innerst inne att mina känslor inte hade hållit i längden samt att vi hade ganska skilda tankar och visioner om livet.
 
Nu när jag tänker efter lite så var det nog inte ens riktig kärlek, var nog mer tryggheten. Han satte inte igång mig på långa vägar som Poe uppe i Jämtland gjorde. Honom blev jag alldeles varm inombords bara av att tänka på. Och då ska vi inte ens prata om hur det var när jag såg honom...
 

Söndagslyx med halsont

Hoppades verkligen på att det skulle bli just en sån här regnig söndag som det också blev. Sov länge och vaknade med halsont och förkylt så det har blivit virkande och vilande för hela slanten. Ja, förutom att jag tog en promenad ute i regnet då där slutmålet var att inhandla sushi. Blev så jäkla sugen så det fick bli min söndagslyx.
 
Nu är det åtta oxveckor fram till semestern. Bara att bita ihop!
 

Viva la pop

Har varit lite osynlig senaste dagarna men jag lever!
Kvällen har spenderats med en väninna. Först var vi och käkade tapas i Gamla Stan sen ett glas Prosecco på hotell Reisen innan vi nådde vårt slutmål: Hamburger Börs där vi skulle se Orups show "Viva la pop". Det var en helt fantastisk show! Bara de gamla hitsen, bra koreografi osv. Dock hade han ganska dålig publikkontakt. Kan vara som så att han faktiskt var sjuk. Han hostade en hel del mellan låtarna, drack ofta vatten samt körde med sån där ont-i-halsen-spray. Men frånsett detta så var det en riktigt schysst upplevelse som man blev glad av. Tänk att han släppte sin första soloskiva redan 1988, det är faktiskt ganska många år sedan! Och än är det krut i gubben, han är ju trots allt 56 år och 5-barnspappa.
 
 
 

En sak till som stör mig

Nu är jag på bettet! Kom på en sak till som jag har stört mig på senaste veckan. Och det är ju den där "incidenten" med SL:s vd Anders Lindström och hans s.k. stöld. Jag som har träffat honom vid ett flertal tillfällen i egenskap av Hemvärnsman (så sent som för ett par veckor sedan) har väldigt svårt att tro att han skulle stjäla en korthållare med vilja. Dessutom i Hongkong som är känt för att ha hårda straff. Det är väl klart som 17 att han gått i helt andra tankar, precis som vem som helst av oss kan göra, och i sin tankspriddhet råkat stoppat ner korthållaren i fickan. Kanske att han behövde två händer för att öppna väskan som han köpte till sin fru för att titta inuti?
Nej, det är en typisk PR-grej för kvällspressen för att sälja och jag blir väldigt störd över att de gör en sån stor sak av det och att allmänheten går på den lätta. Tänk i stället på vilken tragedi det är för honom och hans familj redan utan tidningarnas inblandning.
Nu är han en offentlig person som sitter på en sån post att han kanske borde tänka sig för och leva klanderfritt men han är ju faktiskt inte mer än människa gjord av kött och blod! Den som aldrig har gjort något olagligt, av vilja eller inte, kan kasta första stenen. I annat fall kan ni faktiskt hålla tyst!
 
SL:s vd Anders Lindström.
 
#sl #vd #Hongkong #trafikförvaltningen #sll

Kalla fakta

Hamnade framför TV4 och "Kalla fakta" som idag handlade om EU-migranterna som har tagit över gatorna. Personligen är jag så in i norden trött på dem och börjar bli mer och mer för att förbjuda tiggeri. Därför blev jag oerhört provocerad av programmet som ville skönmåla tiggeriet och hur synd det var om dem. Visst är det synd om de som hamnar i klorna på organiserad brottslighet men samtidigt så måste Rumänien ta hand om sina egna (med viss hjälp av EU förstås). Och med tanke på hur många miljarder de har mottagit i bistånd kan det bara inte vara rätt att det är så många tiggare därifrån i övriga Europa.
Tyvärr har jag börjat bli irriterad så snart jag ser tiggarna. Och ser dem, det gör man kan jag lova. Hinner med fem stycken bara på väg till jobbet. Och då snackar vi att jag har en promenad på ca 900 m! Det är samma personer som sitter på samma ställen varje dag. Men tyvärr, har man råd med både mobiltelefon och att röka har man inte mycket att hämta hos mig.
 
EU-migranter kan få samma förmåner som papperslösa

Ovanligt infall

Jag som vanligtvis är väldigt ospontan och fyrkantig har nu skrivit in till "Bonde söker fru". Man kan ju verkligen undra sig varför när jag just nu inte har det minsta sug efter att träffa någon under såna premisser med allt vad det gäller av tv-kameror osv. Innerst inne kanske jag vet mig att jag gör ett sista aktiva försök att hitta kärleken.
Antagligen kommer han att lägga mitt brev åt sidan men då har jag i alla fall försökt... Och tänk nu OM jag skulle lyckas bli gravid via IVF innan sommaren och han skulle få för sig att vilja träffa mig. Herregud säger jag bara! Vad utsätter jag mig för egentligen? :-)
 
Apropå kärlek så undrar jag hur många gånger i sitt liv man kan träffa Mr Right? Ni vet den där som sätter igång varenda cell i kroppen, som man blir varm i hjärtat av bara man tänker på honom och som man i princip skulle göra vad som helst för. Jag är 41 år och jag har träffat två såna. Och då har jag ändå dejtat en hel del och inte haft något mer varaktigt förhållande (mer än ett år) i vuxen ålder.
Den första var när jag var i 25-årsåldern. Men då var jag ju fortfarande så ung att jag sörjde ett tag och sen var det bra med det. Den andra var ju här för några år sedan när jag träffade Poe uppe i Jämtland. Herregud vilka känslostormar han satte igång. Kan fortfarande bli varm inombords av att tänka på honom. Och jag tror fasiken att jag fortfarande skulle komma springande om han gav mig lillfingret!
Dessvärre har jag blivit dumpad av bägge dessa två. :-( Och när jag tänker efter så har jag för det mesta blivit dumpad i relationer. Inte undra på att jag inte litar på folk längre!
 
 

Dagen efter

Var helt slut när jag kom hem från Köpenhamn igår kväll. Så trött att jag tvärsomnade och sov elva timmar på raken och vaknade av väckarklockan som jag hade ställt för säkerhets skull.
Allt gick som det skulle igår på kliniken. De plockade ju ut nio ägg i torsdags varav fyra stycken var tillräckligt mogna. Dock var det endast två av dem som blev befruktade (via IVF) och dessa sattes alltså in. Det är ett smärtfritt ingrepp, ungefär som ett vanligt gynbesök, där de "lägger upp" äggen längst upp i livmodern med en lång kateter. Så nu hoppas jag ju förstås allt jag kan att min kropp vill bli gravid!
 
Hade i alla fall en ganska skön dag i Köpenhamn och promenerade mycket. Började med att gå till Törvehallarna och käka det numera traditionsenliga smörrebrödet. Därefter blev det en tur till Botaniska trädgården för att njuta av de blommande rhodedrendrona. Tom syrenen och kastanjeträden blommade. *underbart*
Gick via Rosenborgs slottspark till kliniken. Efter ingreppet gick jag hela Ströget upp och vidare en bra bit upp på Vesterbrogade. Skönt att röra på sig, trots regn, innan jag skulle sitta still på tåget i fem timmar hem.
 
 
 
 
 
 
 

 

 

Soft men förberedande dag

Snacka om att jag har varit trött idag. Det är precis som att någon slagit en gummiklubba i huvudet på mig. Har liksom inte riktigt vaknat. Som tur är så gick det onda över under natten så i dag har jag inte känt någonting alls sedan ingreppet igår. Har bara blött lite men inga mängder.
I morgon bitti flyger jag ner till Köpenhamn igen för att sätta in två av de befruktade äggen. Så nu håller vi tummar och tår för att äggen verkligen har blivit befruktade. Det är jag iofs inte så orolig för utan det är ju det där att det sen ska fastna och trivas inne i livmodern som är det svåra i det hela.
 
Har verkligen tagit det lugnt idag med långpromenad och fix på balkongen. Är ju så himla härligt ute just nu med allt det ljusgröna. Och underbart att känna doften av hägg.
 

Svårt att se men det är hägg i full blomning

Attans ont

Har idag varit nere i Köpenhamn för att plocka ut ägg inför IVF-försök nr två. Jag hade nästan lyckats förtränga hur ont det där gjorde men blev hastigt påmind igen. Trots två Alvedon, lokalbedövning OCH dubbel dos morfin. Men jag antar att den smärtan ändå inte är någonting i jämförelse mot att föda barn.
 
Hur går då ett sånt där ägguttag till? Jo, när man kommer till kliniken får man först träffa en sköterska. Man får Alvedon och hon sätter i infarten till morfinet. Samtidigt är de noga med att kolla om man har några frågor. Sen är det raka vägen in till gynekologen. Upp med Heliumbenen i stolen, in med morfinet i armen och sen börjas det. De går in med en ultraljudsstav för att kunna se. På den sitter det en extra tillsats där själva nålen/utsugen sitter. Sedan går de in via slidväggen ut till äggstocken och punkterar blåsa för blåsa för att suga ut äggen. Direkt skickas de in till labbet för att se så att blåsorna verkligen innehåller ägg.
Efter det att äggen är urplockade får man gå in i ett vilrum där de har dukat upp fika och satt på lugn musik. Sen får man ligga där och hämta sig lite efter morfinet tills man känner att man är stadig på benen igen.
 
Idag plockade de ut nio ägg som ska injiceras. Vis av erfarenheten från förra gången så var väl inte själva befruktningen det svåra utan det att det befruktade ägget ska fastna där inne. Och det verkar inte vara det lättaste. Speciellt inte när man är så gammal som jag är. :-(
Nu ska jag vara hemma och vila i morgon (skolkar från jobbet, är "sjuk") och sen åker jag ner på lördag igen för att sätta in två ägg. Hoppas, hoppas att de först och främst blir befruktade som de ska och att de sedan fäster där inne.
 
 
 

Förbereder mig mentalt

Sådär ja, nu är alla biljetter bokade och klara inför veckans resor ner till Köpenhamn där jag ska göra mitt andra försök med IVF.
Åker hem till min pappa och sover över i morgon då han ska skjutsa mig till fakir-flighten som avgår redan kl. 07:00 på torsdag morgon. Efter det smärtsamma uttaget av äggen åker jag sedan tåg hem igen på eftermiddagen.
Kommer vara "sjuk" från jobbet på fredag för att slippa stressen samt vila. För sen på lördag morgon är det dags att åka ner igen. Dock inte fullt lika tidigt men det blir ändå ingen direkt sovmorgon. In med äggen igen och sen tåget tillbaka upp till Stockholm igen. Kommer antagligen vara helt slut på söndag! Tur att det bara är halv vecka nästa vecka.
 
flights

Huvudvärk, äggblåsor och virkning

Snacka om huvudvärk jag har haft precis hela dagen lång idag! Antagligen är det lite spänningshuvudvärk med stressinslag med tanke på att jag ju har nackspärr också. Har nog varit mer stressad än vad jag har trott den senaste tiden.
Idag har jag i alla fall varit och mött mina äggblåsor igen efter det kommande IVF-försöket. De hade vuxit på sig riktigt bra med den ökade hormondosen så nu ser allt ut som det ska. Så nu blir det att åka ner till Köpenhamn på torsdag för att plocka ut äggen och sen åka ner på lördag igen för att sätta in dem (såvida de har blivit befruktade alltså). Den stora frågan just nu är vad jag ska ljuga för jobbet om. Kan ju inte direkt berätta vad jag håller med i nuläget med tanke på att jag nästan är helt nyanställd. Så det får nog bli lite sjukdags. :-/
 
Har tagit upp det där med virkning igen och detta är den andra duken på kort tid som jag knåpat ihop. Får faktiskt säga själv att jag är riktigt nöjd. Mönstret hittade jag i en av mammas virkböcker från 60/70-talet. Frågan är bara när man ska använda såna här dukar. Kanske skulle jag ge mig på något svårare/mer tidskrävande?
 
 

Nackspärr, promenad och sms

Vaknade upp här på förmiddagen av att jag hade ont i nacken och det har sedan fortsatt och blivit sämre ju mer av dagen har gått. Som tur är så är det ett "vanligt" nackspärr och inte diskbråcket som bråkar. Man får vara glad över det lilla. :-)
Har i alla fall tagit en två-timmars promenad med Poe (x-et):s lillasyrra. Det var en skön promenad i solen om än ganska blåsigt. Sen var det väldigt kul att träffas igen. Länge sedan sist och jag tror inte ens att vi har träffats i år.
 
Idag fyller dejten från förra året år. Har gått hela dagen långt och velat om jag skulle skicka ett sms och gratta eller inte. Har tänkt på varför jag skulle gratta honom och till vilken nytta, vad vill jag uppnå. För nu när man läser inläggen här från förra året inser jag att det var mycket tjafs och irritation. Men till slut bestämde jag mig för att skicka ett kort grattis i alla fall. Tror ni att jag har fått någon som helst reaktion? Nope! Men nu har i alla fall jag visat min goda vilja att vi ska ha någon sorts kontakt.
 
 

Rackarns blåsor

I torsdags morse var jag hos gynekologen igen för att se om äggblåsorna hade vuxit på sig som de skulle inför IVF-försök nr två. De hade inte riktigt blivit så stora som de ville så det blev till att höja dosen på hormonsprutorna nu i några dagar innan jag får kolla blåsorna igen på måndag morgon. Kan väl lugn säga att det blev ett ordentligt stresspåslag i torsdags innan jag fick slutgiltigt besked.
Nu behövde jag inte åka ner till Köpenhamn i helgen så det blev en lugn helg hemma i stället för att försöka samla krafter innan veckan som kommer när jag åker ner till Köpenhamn i två olika omgångar. Och det känns verkligen som att det är välbehövligt.
 
Igår var jag och kollade på brorsonens fotbollsmatch. Men nu är han ju 11 år och så himla cool och ville inte riktigt bry sig om faster. Därefter blev det promenad och middag med mamma.
I dag har jag också tagit det lugnt och plockat lite här hemma vilket var välbehövligt. Men nu ska jag kvista över till min moster för middag.

RSS 2.0/>