Ytterligare körig dag

Då blev det visst ytterligare en sån här körig dag efter jobbet. Handla och en sväng till skogen efter jobbet för att plocka en jättebukett med liljekonvaljer. Ner i källaren för att hämta stormköket som eventuellt kan behövas under helgens övning. Iväg till XXL Sport för att inhandla en fältsäng, till mormor och morfars grav med blommorna och sedan vidare till mitt f.d. hemvärnskompanis våravslutning. Hem och nu har jag i princip packat färdigt. Snacka om att jag kommer att däcka när jag väl kommer i säng!

Vi ses på söndag igen (om jag ens orkar sätta igång datorn då).


Nu är det bara att ut och resa

Har varit och hämtat ut mitt nya pass i dag. Tog typ 3 minuter att ansöka om det men 40 min att hämta ut det. Helt kaotiskt på citypolisen i dag. Hur som helst, nu är jag redo och kan resa utomlands när som helst. Ska bara försöka hitta någon som är redo och bjussa först. :-) Nej, skämt åsido så skaffade jag det för att i fall att det blir Rhodos med Kikki. Sen är det alltid bra att ha också, man vet aldrig när det kan komma att behövas.


Gladlåt?

Kommer det här att bli sommarens låt månntro? Men man blir allt lite glad av den må jag ändå säga.



Intensivt liv

Just nu känns det verkligen som att livet går i 180 sedan ett par veckor tillbaka. Tur att det lugnar ner sig lite redan nästa vecka, hade nog inte orkat längre.

I dag har vi haft avdelningskonferens på jobbet där jag har varit "värdinna" och haft koll på att tekniken fungerar, att kaffevagnen kommer, att tiderna hålls, att lunchen kommer som den ska osv. I direkt anslutning hade vi en guidad visning på Spårvägsmuseét vilket var riktigt kul och intressant. Och vilken samling de har bevarad! Efter visningen drog alla och jag kunde gå runt i lugn och ro ett tag innan jag drog mig hemåt.


Väl hemma åkte jag iväg till djuraffären och inhandlade kattmat och -sand. Därefter direkt till biltvätten och sen iväg och handlade. Hem och planterade balkongblommor, hämtade upp Hemvärnsgrejer från källaren, dammsög osv. Så nu äntligen ska jag gå och lägga mig och försöka koppla av hjärnan.

Fysisk attraktion

I helgen när jag var på övning var det en instruktör där som jag reagerade väldigt starkt på. Vet inte riktigt vad det var, men hela jag gick igång helt. Inte alls min stil av kille egentligen men jag bara kände jättestarkt att jag ville hångla med honom. Inte ofta den känslan infinner sig av någon man inte känner men när den väl kommer så blir jag lika överumplad varje gång. Kanske är tur att jag bara vet hans efternamn och att han jobbar på Högkvarteret, annars hade jag säkert börjat stalka stackarn... :-)


Lite för snabba puckar?

Jag vill börja med att säga att detta är min personliga åsikt och att var och en gör precis som man vill men jag behöver i alla fall sätta ord på mina tankar om det hela.

Jag var ju uppe i Jämtland i början av mars och bodde hos Poe´s syrra. Snart därefter så träffade hon en kille som hon föll handlöst för och sen har allt gått väldigt snabbt. De förlovade sig efter bara ett par veckor och nu i helgen så gifte de sig. Efter typ bara två månader! Jag hoppas verkligen av hela mitt hjärta att hon blir lycklig och att det är mannen i hennes liv men det finns vissa, i min värld, orosmoln som gör att jag skulle ta det lite lugnt.

Först och främst så är han inte svensk medborgare. Han har varken bostad eller arbete nu. Kan inte svenska, de har inte träffats så jättemycket under dessa två månader då han har bott här nere mestadelen av tiden osv. Jag skulle personligen dra i handbromsen lite här då jag skulle vara så rädd att bli lurad och utnyttjad. Och jag verkligen, hur kär jag än skulle vara, skriva ordentliga äktenskapsförord. Just i min kompis fall hoppas, hoppas jag att de har skrivit ett sånt då hon äger både lägenhet, bil och har ett välmående företag.

Tycker sånt här är lite läskigt. Eller är det bara jag som är alldeles för nojjig??? Kanske är det jag som missat "the man" på grund av att jag är för försiktig när det gäller såna här saker?

SoChic.se


Boktip #13: Jag hade en gång en blogg

På bokrean i vintras sprang jag på "Jag hade en gång en blogg" av Magnus Uggla och nu har jag läst den. Det är inte en bok i dess vanliga mening utan mer en samling och sammanställning av hans blogg som han skrev under en period.
Det kändes som att man fick en helt annan bild av Magnus och blogginläggen var personligt skrivna. Inte visste jag till exempel att han hade sån bacillskräck. Boken var lättläst , "trevlig" mycket ffel-good i den.


Bild och text från bokus.se:

Jag hade en gång en blogg (häftad)

Efter 33 år som scenartist debuterar nu Magnus Uggla i bokform. Här exponerar han alla sina nojor, rädslor och irritationsobjekt för allmän beskådan. Uggla skriver initierat om helgalkoholism, offentliga toaletter, försvunna formgivare, intimkirurgi, Carina Bergs dåliga hy och det dagliga livet i villaförorten. Han berättar ömsint men förskräckt om frun Lolos motionsryck och sonen Rubens buktalarkarriär och vi får lära känna alla de andra speciella personerna i hans liv som Pirken, Skalle-Per, Skitbolags-Leffe och Moment 23-Sofia.

Provkört Nya Seat Ibiza

I fredags innan jag åkte iväg på övning med Hemvärnet så var jag iväg och provkörde nya Seat Ibiza. Och snacka om att jag vill köpa ny bil. Helst NU med en gång! Känns som att min gamla 2003:a är just "gammal" nu. Den nya var så himla trevlig att köra: lagom stor för mina behov, tyst, bekväm och lättkörd.
Så nu har jag återigen blivit övertygad om att Seat är en bra och trevlig bil och jag ska tillbaka till dem och kolla vad det finns för olika finansiella alternativ för att köpa en ny.

Kan varmt rekommendera den här bilen för dem som vill ha mycket bil för pengarna. Är ju en relativt billig bil men ändå med kvalitét (samma stomme/motor som VW).

 

Hemma i lugnet igen

Har nu äntligen kom ut som en ljusskygg grävling efter att ha suttit instängd på övning i Muskö-berget sedan i fredags eftermiddag. Snacka om chock för ögonen att komma ut i solen igen! Var en lite skum känsla måste jag säga att vara helt avstängd från världen och inte ens veta vad det var för väder ute.

Igår kväll lyckades vi få en specialguidad tur i berget av en av vakterna. Var ute och gick i 2 1/2 timme för att hinna se det mesta. Och då fick vi ändå inte se allt eftersom att vissa delar fortfarande är hemliga och i bruk. Men vi fick se dockorna, de gamla verkstäderna, krematoriet (ja, det finns faktiskt ett fungerande sånt) samt det gamla förrådet där de på den gamla goda tiden hade 100 000 st artiklar i lager (jmf Bauhaus som har ca 25000 st). Allra största, om än läskigaste, intrycket var när vi fick gå ut på en av spångarna i taket i en av dockorna. Drygt 40 meter upp! Och jag som är höjdrädd och allt. :-) Men jag gick ut där på gallerspången och vände i alla fall och kände hur hjärtat dunkade som bara den av adrenalinpåslaget som infann sig.

Nu känner jag mig ganska trött i mössan men ska ändå gå ut i solen en sväng på promenad. Vem kommer vara blekast i stan i morgon? :-)








Aj, aj, aj...

Ser ut att göra ganska ont! Så här röd blir jag också ganska lätt även om jag inte somnar. Brukar lyckas med en ordentlig kräftbränna varje år. Men det värsta är inte när man är så här röd utan när det börjar läka sen och det kliar något så infernaliskt. Man kliar och kliar och kliar och ändå vill man klia ännu mer. Ska dock verkligen försöka att vara försiktig i år, är så himla rädd för hudcancer numera. Kanske har blivit lite förståndigare med åren?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14876546.ab

Kulturell afton

Har varit lite kulturell i kväll och varit på stadsvandring på Skepps- och Kastellholmen. Det var hur intressant som helst! Tänk vad lite man vet om sin egen stad egentligen. Och i det här underbara vädret visade sig verkligen de närmaste skärgårdsöarna sig från sin bästa sida.


Nu jäklar!

Med min vanliga otur så gick det där träningsprojektet i stöpet. Visade sig att av två personer som jobbade på tidningen så hade två personer kontaktat två var vilket betydde att vi helt plötsligt var fyra stycken! Så då blev det lottning av de två platserna mellan oss och då kom jag förstås inte med. :-( Men nu var jag ju lite taggad att komma igång så nu ska jag haka på ett par kollegor som går ett par gånger i veckan. Så det första stora steget var att fixa själva träningskortet vilket jag gjort idag. Firade detta med att köpa en glass. Med avocadosmak! Men tro´t eller ej, den var superdupergod!


Laddar mentalt

Ska åka iväg på övning med Hemvärnet i helgen. Dock ska jag inte åka iväg med mitt vanliga kompani utan med bataljonsstaben där jag i princip inte känner någon! Ska bli mycket intressant att se hur de är och om de är snälla mot mig. Fast just det sociala brukar alltid lösa sig i den gröna världen. Alla får liksom vara med och man träffar folk man kanske aldrig skulle träffa eller prata med annars.

Nu ska jag i och för sig inte vara med i den ordinarie övningen utan sitta i övningsledningen som motspel. Dvs jag ska sitta vid en radio och sända en massa konstiga meddelanden som vi ska se hur de hanterar och hur lång tid det tar för dem att komma igenom systemet. Fast den största uppgiften är ju förstås att vara ett störmoment i deras övning.


Uttråkad

Har helt kommit av mig på jobbet och är så himla uttråkad där just nu. Har väldigt svårt att motivera mig att ens vara där när det är så fint väder ute. Speciellt som jag undrar om någon överhuvud taget märker om jag är där eller inte. Undrar just om jag skulle kunna vara borta en hel dag utan att någon ifrågasatte det. En dag kanske jag vågar testa. :-)

Hur som helst så blev det lunch och eftermiddagsfika ute i solen. Så nu börjar det synas i ansiktet och på armarna att man varit utomhus. Tog en stärkande cykeltur hem och tro´t eller ej men jag klarade hela den låååånga backen utan att vara döende när jag kom upp. Väl hemma blev det en liten enkel middag på balkongen i kvällssolen. Hur skönt som helst!

Macskal.se


Skön kväll

Tisdag=meditation. Men just i dag var prällen tvungen att åka iväg akut till en dödsbädd så vi fick klara oss själva vilket resulterade i att vi fuskade lite och låg ner i stället för att sitta på en liten pall. Men det var verkligen skönt att bara ligga och slappna av och inte kunna göra annat just där och då.

När vi var klara med detta så tog jag en promenad på vägen hem. Är verkligen underbart ute just nu! Borde verkligen vara förbjudet att jobba i maj när det är som finast och ljusast utomhus.  Plockade en bukett liljekonvaljer så nu luktar det mormorsparfym här hemma. Underbart!!!

 

Vad trött jag blir!

I morse tillkännagavs att flygbolaget Skyways ställer in alla sina flighter och förstås hade jag bokat in hela sju stycken resenärer i morgon! Resebyrån har varit toppenbra och löst detta på bästa sätt med ersättningståg. MEN några av grinkärringarna jag hade bokat till har försurat min dag (trots höjdpunkten med dopet). Alltså, vad tror kärringarna egentligen? Att det är mitt fel att flygen inte går som de ska? Och både jag och resebyrån har ju gjort så gott vi har kunnat. Den värsta kom här och gnällde över att hon skulle få åka så tidigt på morgonen, dvs en hel timme innan den ordinarie avresan. Sånt kan jag bli så jäkla trött på! Det är en engångsföreteelse vi pratar om här, kan man inte bara bita ihop då och sluta gnälla om småsaker? *morr*

Frossle.com


Dagen till ära

Herregud, jag har inte tid att jobba i dag. Det är ju ett mycket viktigt dop att följa! Hur ska jag lägga fram detta för cheferna att jag måste följa denna viktiga händelse i stället för att sitta här och arbeta?

Dagen till ära har jag denna pin på mig:



Fallit överbord?

Nej, jag är hemma och välbehållen från min lilla utlandsresa till Åland i helgen. Hade två härliga och soliga dagar som kändes mycket, mycket längre än vad de faktiskt var.

Lördagen började med brunch ombord. Verkligen fräsch och stärkande inför vad som komma skulle. Väl framme på ön så gick vi en naturstig som utgick uppe på Getaberget och sedan gick upp och ner över stock och sten. Dock var den verkligen vacker och därför värd varenda steg.
Middagen avnjöts som en 3-rätters på hotellet: åländska tapas, lammrostbiff och avslutningsvis havtornsparfait. Mmm...

Igår morse var det upp i ottan för frukostbuffé. Och har man en mamma som är smal som en sticka men ändå äter som en hel karl så tar det lite tid. :-) Som tur var så hade vi en ny naturstig i sikte på förmiddagen innan vi åkte och fikade med ålandspannkaka vid Bomarsunds fästning. *musigt*

På väg hem blev det smörgåsbord. Men jag blev stupmätt redan efter två små tallrikar. Så för första, och antagligen enda, gången så hoppade jag över dessertbordet! Kändes konstigt men jag tror att jag hade kräkts om jag ens hade försökt. Men det kommer dröja lääänge innan jag äter buffé igen om jag säger så.

Det här var ett kort sammandrag från min utlandssemester, bilder kanske kommer senare beroende på hur de blev. :-)



Photobox - 100 foton gratis


Dags för utlandsresa

Eftersom att alla andra åker utomlands jämt och ständigt ska jag oxå göra det. Redan i morgon faktiskt. Ska åka över en sväng till Åland och bo på hotell en natt. :-) Är ju fasiken mycket, mycket billigare att åka över dit och bo på hotell än att göra det här hemma. Resa, boende på nyrenoverat hotell i Mariehamn samt 3-rätters middag kostar bara 695:- p/p. Och på köpet får man ju en minisemester vilket ska bli jätteskönt!


Brutet löfte mot mig själv

Jag hade ju lovat mig själv att lämna allt det där med vad killar heter åt sitt öde. Men så frågar en kille på nätet om jag har lust att ses över en fika och vad gör jag? Tackar ja förstås. Kände redan innan vi träffades att "nja" men kunde ändå inte låta bli att tacka ja. Och den där nja-känslan höll i sig. Han väckte inget alls till liv och jag skrattade inte med honom. Visst, det var första gången vi träffades och jag kanske inte ska vara så snabb på att döma men vill samtidigt inte lägga ner tid och energi på något som känns som en kall, död fisk.

Måste verkligen försöka att:
1. Bli kvitt mitt beroende av nätdejtingsidor.
2. Sluta jämföra killar med Poe. Det kommer att bli svårt att hitta någon att ha det så roligt och avslappnat med som jag hade med honom.
3. Sluta ens engagera mig i karl-släktet!!!

Norrlandskontakten.se


Lunch med bästa "kusinen"

Jag har uppgraderat en av mina sysslingar till kusin eftersom att jag tycker hon är mer kusin än vad mina riktiga är. Hon kommer egentligen uppifrån Jämtland men bor sedan ett par år tillbaka nere i Finspång. Nu skulle hon upp en sväng några dagar och fick ett par timmar på centralen då vi passade på att träffas för en långlunch. Och det var tur att vi hade lite tid på oss kan man väl säga! Hamnade på Jensens Boefhus på Vasagatan och först tog det jättelång tid att ens få beställa och sen att få in maten. Tog 50 minuter innan maten var på bordet. I lunchtid! Det är inte ok om ni frågar mig. Inte ens fast maten var så pass god som den var.

Hur som helst så var det jätteroligt att träffa henne igen, var nästan ett år sedan sist. Måste verkligen ta mig i kragen och åka ner och hälsa på henne en helg. Nästan så att man kan se att vi är släkt va:


Sjaviga hockeyspelare?

Apropå att alla pratar hockey just nu: är inte spelarna ganska sjaviga typer? De ser ju ut som rena, rama uteliggarna med stripigt hår, utslagna tänder och vildvuxet skägg. Nej, de där killarna är absolut ingenting för mig!

 


Rolig dag?

Hade som sagt var jättesvårt att få tummen loss på förmiddagen och komma igång. Men sen jäklar vad jag har hunnit med! Tvättat, dammsugit och vaxat bilen, träffat mina brorsöner, grillat hos pappa och en långpromenad med mamma. Känns som om jag tog igen den missade förmiddagen med råge. Och även om det är aptråkigt att fixa med bilen så känner man sig ju onekligen ganska nöjd efteråt.

Varför kan det inte vara så här vårigt och skirt hela året om för? Är verkligen en underbar tid utomhus just nu.


Kommer inte igång

Vaknade för typ en och en halv timme sedan men har fortfarande inte kommit igång och ens klätt på mig. Känns som om jag skulle kunna ligga här i soffan hela dagen lång. Men det ska jag inte. Jag måste resa mig upp och ta tag i dagen!

Måste även ta tag i mitt motionerande då jag har gått upp i vikt. Men det gör jag en annan dag. :-(


Kvällens bröllop

Har i kväll varit vittne på min mosters borgeliga vigsel. Och det var verkligen kul att få vara med! Hon som förättade vigseln var nog närmre 85 år och jag tänkte att "hur ska detta gå?" när hon stapplade in. Men tanten var riktigt skön! Lite barsk sådär men samtidigt väldigt hjärtlig.

Själva akten var kort, jag hann knappt förstå att vigselakten hade börjat förrän den var över. Hon läste en kort dikt, de fick svara ja och sen var det hela över.

Efteråt blev det riktig champagne, smörgåstårta och chokladmoussetårta. Riktigt trevlig kväll alltså!

Det är verkligen roligt att just min moster har mött kärleken så här på äldre dagar. Hon har varit ensam i princip i hela mitt liv (förutom en kort sväng med en man jag knappt kommer ihåg) och har inga barn. Sen träffade hon den här mannen när hon var i 50-årsåldern och hon blommade verkligen upp både utseendemässigt och som person. Så det kanske finns hopp även för mig så småningom även om jag just nu kommer att lägga det åt sidan.

 


Sova middag

Var så attans trött när jag kom hem efter att ha jobbat halvdag att jag åkte raka vägen hem och sov middag ett par timmar. Men nu är jag på G igen och ska alldeles straxt iväg på borgeligt bröllop mellan min moster och hennes snart f.d. särbo.

Bling Skal


Meditativa tankar

Under meditationen jag var på i kväll hann jag tänka mycket (går på en typ där man inte ska hindra eller styra tankar utan låta dem komma fritt). Satt och tänkte på det där med kärlek. Alltså det där med att hitta någon. Efter lite meditativt tänkande så kom jag till klarheten att jag nu ska lägga ner det där med killar och låta det komma som det vill. Ska inte lägga ner mer energi och tid på det. Bättre att lägga energin på att må bra själv och vad som komma skall efter sommaren vad gäller insemination i Köpenhamn. Behöver nog all energi och alla krafter jag kan anbringa till det.

Känns faktiskt väldigt befriande inombords att ha kommit till den här insikten och nu ska här njutas under sommaren.



Filmtips

Har ni sett filmen "I skuggan av värmen"? Om inte kan jag verkligen rekommendera den! Fast inte om ni är på partyhumör förstås. Är en ganska tung film och den ger lite eftertanke om de egna värderingarna. Det värsta av allt med filmen är att den är en självbiografi...

Text och bild från cdon.com:

Utrustad med tre sprutor heroin tar sig Eva an nattpasset som väktare. När hon inte jobbar tänder hon av. Eva lever, men det är inget liv. Så möter hon Erik. Han är på riktigt och han vill ha henne men han är också polis. Eva tvingas in i ett dubbelliv där insatserna blir högre och högre. Ska hon våga lita på Erik?


Mingelkväll

Var inbjuden via jobbet till en inspirations- och mingelkväll hos en av våra leverantörer som håller på med ledarskapsutveckling och liknande bitar. De hade två korta föreläsningar á 30 minuter där jag först valde en om personlig ledarutveckling och sen en om hur viktigt det är att ta hänsyn till eq vid en rekrytering.

Bägge föreläsningarna var lika intressanta men jag tror att mitt företag missade den där eq-delen när de anställde vår avdelningsdiretör. Hon har verkligen ingen som helt social empati och kör sitt egna race helt känslokallt. Kanske skulle jag "råka" glömma infobladen om såna där tester framme på fikabordet så att hon ser dem och förhoppningsvis fattar piken?

Frossle.com


Pollenallergiker?

Kan man bli pollenallergiker på äldre dagar så där plötsligt från ena året till det andra? Börjar fasiken allvarligt att fundera på om jag har blivit det. Har gått i flera veckor och nyst och nyst med genomskinligt snor. Och ovanpå det har jag varit ännu tröttare än vad jag var innan (hur det nu kan vara möjligt). Kanske skulle jag prova allergimedicin under en tid och se om det blir bättre.




Rastlös själ

Undrar just vad det är för fel på mig egentiligen. Min högsta önskan är ju att slå mig till ro och skaffa Svensson-liv men samtidigt så ger jag inte mig själv ens chansen att stanna upp för att försöka hitta någon att göra det med. Känns liksom som att jag inte kan nöja mig med livet som det är utan är hela tiden på väg någonstans och har svårt att få ro. Och det är ju just när jag är inne i de värsta av de perioderna som jag hetsäter.
Nu pratar vi alltså hetsäta utan att kräkas här. Jag äter och äter och äter tills jag mår illa. Först då får jag lugn inombords. Det är som att det river och kryper inuti mig och jag vill klättra på väggarna men sen när jag har svullat så får jag en ah-känsla och mår bra för en stund. Sen kommer ångesten över att jag svullat och jag blir rastlös igen.

Har insett mer och mer under årens gång att jag skulle vara ett perfekt offer för både alkohol och droger om jag bara tillät mig att ta första steget. Jag skulle antagligen fastna direkt och känna en befrielse. Så därför skulle jag aldrig ens våga testa droger, jag vet ju redan innan att jag skulle bli beroende och vilja ha mer...


Boktips #12: El choco

Var faktiskt andra gången jag läste den här boken. Tyckte att den var så bra härom året när jag köpte den att jag sträckläste den och kanske missade vissa detaljer. Och den var lika bra den här gången.
Boken handlar om Jonas som av olika anlednngar hamnar i ekonomisk knipa och för att bli av med sina skulder åker han till Bolivia för att smuggla hem kokain till Sverige. Självklart åker han fast i tullen! Han hamnar i ett hemskt fängelse där allt kan köpas och alla måste mutas.
Boken är lättläst och behåller spänningen och intresset rakt igenom. Jag kommer säkert att läsa den igen!

Bild och text från bokus.se:

El Choco : svensken i Bolivias mest ökända fängelse (pocket)



"Jag är ledsen min vän", sa mannen och skakade lite sorgset på huvudet, "men jag tror inte du kommer att överleva här inne."

27-årige Jonas Andersson från Kungälv hade i ett desperat försök att bli av med sina skulder erbjudit sig att göra en affärsresa till Bolivia. Han åkte fast på flygplatsen med nästan tre kilo kokain i väskorna och hamnade på det ökända fängelset El penal de San Pedro, 3 600 meter över havet i Bolivias huvudstad La Paz.
På San Pedro sitter stora knarkhandlare i rymliga tvåvåningsceller med eget kök och badrum, medan fattiga småtjuvar trängs med varandra i iskalla, små betongutrymmen på andra sidan väggen. Över 100 barn bor med sina fäder i cellerna och massor av människor hålls inlåsta i flera år utan att de har fått någon dom.
Det finns inga lås på cellerna eller vakter på avdelningarna. Tillgången på kokain är obegränsad och nästan alla bär vapen.
Jonas Anderssons första tid blev en kamp för livet. Han blev överfallen fler gånger än han kan minnas och tvingades bevittna hur flera fångar knivskars till döds eller torterades av andra fångar.
Men de kaotiska åren på San Pedro blev ironiskt nog också vändpunkten i hans liv. Det var här han slutade med droger, det var här han gifte sig och det var här han blev pappa för första gången.

El Choco är den fascinerande berättelsen om en svensk mans kamp för överlevnad i en galen och främmande miljö, om kärlek mot alla odds, och om ett land i uppror.
För utanför murarna hade ursprungsfolken fått nog av politikernas svikna löften. Hundratusentals människor drabbade gång på gång samman i våldsamma strider med militär och polis, två presidenter vräktes ur sina stolar och till slut var den första indianen i Sydamerikas moderna historia på väg att nå den högsta makten.

What a day

Hade en sån himla bra dag igår (trots det dåliga regnvädret)! Började med besök på polishögskolans dag. Det var faktiskt första gången jag såg svägerskan i uniform. Och som bonus fick jag åka med henne i polisbilen med sirenerna på. :-)

Då vädret var så dåligt och det kom riktiga össkurar så var det inte läge att vara utomhus så jag och mamma tog en sväng till IKEA. Blev lite småplock inhandlat och en fika.

Hem och dumpa av grejerna innanför dörren för att åka in till stan och träffa plutonchefen. Han hörde ju helt plöstligt av sig i fredags och frågade om jag ville gå ut och ta en öl men det fick bli igår i stället.
Började på Akkurat där vi käkade musslor och till och med jag drack öl. Det var verkligen inte igår! Fördrack mig på öl under mina år till sjöss och har inte kunnat dricka det sedan dess. Men nu testade jag Boon Kriek som smakade körsbär och var ett mellanting mellan öl och cider. Riktigt god faktiskt!
Gick sen vidare till Bishops arms på Bellmansgatan där jag aldrig hade varit. Det var verkligen hur mysigt som helst där och verkligen ett ställe som jag kommer gå tillbaka till. Riktig trång, engelsk pub över hela stället.

Känner mig riktigt nöjd över gårdagen och nu ska jag gå ut i solen och njuta av våren. På återseende.



Glömde ju bort igår

Hamnade mitt i össkurarna där på eftermiddagen när jag skulle plantera blommor på min mormor och morfars grav. Blev verkligen helt dyngsur! Så för att jag skulle komma ihåg att det trots vädret är vår så tog jag några vårbilder med telefonen som jag kan titta på när det känna alltför kallt och ruggigt ute:

 

 

Skor, skor, skor...

Jag som var så stolt över att jag jag kastade hela 7 par skor härom veckan. Men jag kunde inte hålla mig ifrån att fylla upp skoförrådet igen. Blev två par budgetskor från Skopunkten. Egentligen hade jag velat ha ett par oranga riktiga Converse men kände inte riktigt att jag hade råd med 700 spänn för tillfället. Så det fick bli ett par á 199:- i stället en fredag som denna.

 

Mamma...

Ibland kan jag verkligen bli helt galen på min mamma! Brukar tänka att jag inte vill bli som henne i vissa avseenden. För inte nog med att hon har stans värsta beslutsångest, hon är även så rädd att besvära någon eller ta plats. Hon är jättesnäll, oftast för snäll, och bra på alla sätt och vis men just det här att hon inte vill besvära någon blir jag jätteirriterad på. Hon vill inte be om hjälp av någon med något utan avstår hellre fast jag säger att hon måste ju fråga, kan ju inte få mer än ett nej. Som nu inför morgondagen. Då ska vi till polishögskolan och kolla. Jag kommer från min sida av stan och mamma plus brorsan med familj från sin sida. Men då vill hon inte ringa till brorsan och fråga om hon kan åka med dem utan säger att "det går nästan lika fort att åka kommunalt".

Jag vill understryka att jag tycker jättemycket om min mamma och vi gör en hel del saker tillsammans. Det är bara vissa saker och beteenden hos henne som stör mig emellanåt.


Bara en grej

Stör mig så otroligt mycket på den kollega som sitter närmast mig här i kontorslandskapet. Kan någon bara ta bort honom från min åsyn? Tål honom inte!!!

I morrn är ingen vanlig dag...

... för i morgon är det fredag! Kan inte med ord säga hur skönt det är. Men sen blir det en aktiv helg. Igen! På lördag är det polisskolans anhörighetsdag där jag tänkte besöka svägerskan. Sen på söndag är det en av de få öppna visningarna i citytunneln som jag gärna vill gå på. Fast jag ska inte klaga, ingen av aktiviteterna är några heldagsgrejer. Så förhoppningsvis blir det väder och tid över till att göra bilen vårfin genom lite vaxning.

Apropå allt och ingenting, blåser det inte VÄLDIGT mycket ute just nu? Nästan så att jag är lite orolig för mina grejer på balkongen faktiskt.


Ojsan hoppsan

Var och hämtade bilen på väg från jobbet och passade sen på att åka för att klippa mig. Sa till frisören att han kunde ta lite kortare än vad han gjorde sist. Och vad händer? Jo, det blir typ tre millimeter på sidorna! Känner mig som värsta tonåringen. Tur att mitt hår växer som ogräs. :-)


Nu när jag kom hem så satte jag mig direkt vid datorn för att boka ett Safari Camp-palet på Kolmården i sommar dit jag ska med brorsönerna. Lovade dem det för ett par månader sedan men har väntat på att bögkompisarna ska ge besked om vilka dagar de kan. Skulle ju vara så kul att åka med dem och deras barn. Nu har de dock inte behagat svara och jag vågar inte vänta längre med att boka då det redan börjar bli uppbokat. Så nu åker vi när jag och killarna bestämt och så får de andra haka på om de vill/kan. Har tröttnat på att alltid anpassa mig efter andra!

 


Nu ska här börja tränas!

Den stora grejen i dag är att jag anmälde mig lite på skoj igår till att få vara med i en artikelserie i en tidning som ska handla om träning. Det stod så här i infon: Vi kommer att dra igång en träningsserie med en personlig tränare, nu söker vi två personer i Stockholm som vill få hjälp att komma i (ännu?) bättre fysisk form ...Intresserad? Mejla några rader om dig själv, din träningsstatus och lite träningsbakgrund.


Nu har jag fått mail om att jag är en av de två utvalda! Så nu ska här börja tränas!

Upplägget kommer att vara så här:

Träna tre dagar i veckan á minst 1 timme  + träffa PT 2 timmar/månad (+ foto)

Träningsupplägg:
Grundträning av kondition och styrka. (sommaren 2012)
Formtoppa för mål/test samt multitest styrka. (augusti/september)
Fysträning för vintertjänst. (höst)
Funktionell styrka och rörlighet. (vinter)

Inför varje nummer ska jag skriva max 10 rader per vecka om hur träningen går samt intervjuas inför varje nummer.
Slutprov ca 2 timmar (målet kommer jag överens med PT:n om ) (klart januari 2013/nummer 1-2013).

Ska bli mycket spännande det här! Och äntligen kanske jag kan bli tillräckligt motiverad till att träna på riktigt under en längre tid. För jag vill ju absolut inte fotas i nummer efter nummer utan att det blir någon förbättring, det skulle ju vara jättepinsamt!


Dagens höjdpunkt

Min moster ringde här för någon timme sen och frågade vad jag gör på onsdag kväll. Hade ingenting inbokat efter att ha jobbat halvdag. Då frågade hon mig om jag kunde ställa upp som bröllopsvittne när hon och hennes "kille" (65 år) skulle gifta sig borgeligt hemma hos dem. Kul! Det här har familjen gått och väntat på hur länge som helst med tanke på att de har hängt ihop i typ 12 år.

De verkar trivas så himla bra ihop och är likadana bägge två: lata, tar sig inte för saker och gillar inte att vara ute i naturen. Dock gillar de att resa och gå på samma typ av konserter. Så det är ju tur att just de två har hittat varandra. :-)

Nu tror jag iofs inte att de gifter sig för giftandets skull eftersom att de bägge två har varit gifta tidigare. Det är nog mer juridiska skäl som är huvudorsaken till att de inte nöjer sig med att vara sambo. Är nämligen som så att hyreslägenheten på Söder står på honom och hon får inte skrivas in på kontraktet även om hon skriver sig där enligt hyresvärden. För att få göra det måste man vara gift. Så med tanke på att han är lite äldre så är väl det vettigt så att hon inte bara står där en vacker dag utan boende.

Men vad de än har för skäl så vet jag att de älskar varandra väldigt mycket och jag är jätteglad över att jag blev tillfrågad att vara vittne!


Orkeslös

Igår kväll efter meditationen kände jag mig lät och lugn inombords. I dag är jag orkeslös, trött och alldeles tom.
Kom knappt upp ur sängen i morse och blev lite försenad när jag skulle lämna in bilen på verkstaden. Detta resulterade i förlängningen i att jag blev sen till jobbet. Men det gör ju ingenting då det i alla fall inte är någon som märker om jag är där eller inte. Fick i alla fall höra vid kaffemaskinen att jag såg trött ut. Hur kul är det att höra??? Så nu ligger jag här i soffan som en död fisk och tänker inte röra en fena på resten av kvällen!


Skön sommarlåt

Har ni sett denna? Är den inte fantastiskt rolig?

 


Tisdag=meditation

Gick med lätta steg iväg till meditationen idag. Var helt underbart skönt och antagligen precis vad min själ behövde. Kände mig alldeles lätt och avslappnad inombords efteråt.

Då jag kände att jag ville hålla kvar i den mooden ett tag till gick jag hem och kollade på filmen "Bröderna Karlsson" som jag inte sett förut. Det var en typisk "bakis-film" som man inte behövde tänka till men som var lite smårolig. Ingen jag kommer att komma ihåg om ett år eller så men helt ok.

Bild och text från cdon.com:

Bröderna Karlsson är en förväxlingskomedi som handlar om två tvillingbröder som till en början inte känner till varandras existens. Den ena brodern är en framgångsrik, pedantisk advokat som bor i Stockholm. Den andra brodern bor i Norrland med fru och barn och är en notorisk otrogen slarver. Bröderna träffas för första gången i samband med en bouppteckning. Deras möte leder till utmanande förväxlingar och tillvaron i livet ställs på sin spets. Brödernas olikheter blir deras tillgång och deras nyfunna vänskap visar sig förändra deras liv för evigt.


Hur ska jag ställa mig till detta?

Nu har ju inte jag och Johan riktigt lika mycket kontakt längre men det har kommit upp en grej som jag tycker är lite jobbig. Är nämligen som så att en av hans närmaste och äldsta kompisar sitter häktad för mord! Han som blev bragd om livet hade tydligen en cannabis-odling som var det var dags för skörd för och polisen misstänker att det var det som var skälet.
Nu är ju iofs inte Johan indragen i detta och har inte ens blivit kontaktad av polisen men jag gillar det i alla fall inte och tycker att det är obehagligt när det är så pass nära. De har ju trots allt umgåtts en hel del vad jag vet. Så mitt i allting är jag nu glad över att jag inte blev mer involverad i Johan än vad jag är.

Photobox - 100 foton gratis


Rekryteringsevent

Ytterligare en kväll har vigts i Kronans tjänst. Det var ett rekryteringsevent för att locka fler till Hemvärnet. Jag tycker att det är kul att vara med på såna event och det är ju något som ligger mig varmt om hjärtat.

Det är lite synd att intresset är så pass litet för den här typen av verksamhet. Jag menar, om jag ser till mig själv så har det gett så otroligt mycket rent personligt. Jag har lärt mig att ta hand om mig själv och mina kamrater i olika lägen, viss sjukvård, testat mina gränser både psykiskt och fysiskt, kamratskap osv. Jag har lärt mig att jag är mycket starkare som person än vad jag tidigare trodde och har därigenom fått bättre självförtroende som jag har nytta av i alla sammanhang. Utöver detta har jag ju förstås gått en hel del både ledarskapsutbildningar samt fått ett nätverk utan dess like över hela landet.

Jag tycker verkligen att alla ni som vill känna stolthet över er själva och prova på något annat bör gå med i Svenska Lottakåren för att testa på det gröna livet, det kommer att ge SÅ mycket skinn på näsan!


Biljäkel!

Härom dagen när jag var på väg hem så började först motorlampan att lysa och straxt därefter EPC-lampan (system för gaspedalen). Svor lite för mig själv och tänkte att "hoppas att de slutar lysa tills nästa gång jag startar bilen". Men icke! När jag startade den igår kväll började lamporna lysa på en gång.
Såg att det var låg oljenivå och tänkte att "hoppas att det bara kan vara en sån pass enkel sak som påverkar". Men icke det heller! När jag sedan testkörde bilen efter oljepåfyllningen så gick den ännu sämre. Ryckigt, ojämt och så snart jag bromsade lite blev det motorstopp. Så nu får det bli till att göra av med semesterkassan på bilreparation. *morr*


Glömsk eller förträngt?

Av någon konstig anledning hade jag helt glömt bort/förträngt att jag skulle vara med på ett rekryteringsevent med Hemvärnet i kväll. Så egentligen skulle jag ha tagit med mig alla kläder och bytt om här på jobbet. Nu slog detta ner som en blixt i mitt huvud på väg till t-banan och jag vete 17 hur jag ska lösa logistiken. Antingen får jag stressa hem på lunchen och hämta kläderna eller så får jag gå typ vid 4-tiden från jobbet för att först hinna hem och sen tillbaka in till stan. Hm… Kanske lutar det åt att jag tar med mig matlådan hem och hämtar grejerna då trots allt. Vad jobbigt det blev när huvudet inte riktigt var med!


Mysigaste brorsönerna

Mina brorsöner måste verkligen vara världens sötaste och mysigaste barn! Dessutom är de sociala och ordentliga när man är ute bland folk. Tycker ni att jag skryter? :-)

Idag har vi varit på Skansen precis hela dagen lång. Så nu är jag alldeles matt. Tar verkligen på krafterna att vara två vuxna med fem barn mellan tre och åtta år. Det blir liksom en sån himla logistik med mat, toabesök, olika viljor och så vidare. Men det var ändå riktigt trevligt. Jag hade ju stått och stekt pannkakor för kung och fosterland igår så det blev lunch i gröngräset i solen vilket de tre fosterbarnen till kompisen var alldeles fascinerad över. Det hade de aldrig gjort förut i sitt liv.
En annan sak som var kul var att det var så många djur framme och att de var alerta. För jag undrar hur många gånger jag lyckats att få se lodjuren och järvarna där. De gångerna är lätträknade!

Åkte med killarna till Danderyd där de blev upphämtade och åkte sen själv till Årsta kyrka där en f.d. kollega som är med i en kör skulle ha vårkonsert. Blev en riktigt bra avslutning på en bra helg!

SoChic.se


Körig dag

I dag har jag haft en riktigt körig dag som enkelt kan sammanfattas så här:

*Koutsläpp i Kårsta norr om stan (återkommer vid annat tillfälle om detta)
*Loppis där jag äntligen efter mycket letande hittade nya mattallrikar
*Lunch hos mamma
*Hämtat upp brorsönerna
*Kört hem och i princip bara vänt i dörren
*Åkt hem till bögkompisarna så att barnen skulle få leka av sig lite med varandra
*Varit och handlat middag
*Fixat middagen inkl. grillning hos kompisarna till nio pers
*Åke hem och bäddat upp till brorsönerna
*Stekt en hel hög med pannkakor inför morgondagens picknic

Nu ska jag stupa i säng!

Playman.se


Uppe med tuppen

Ja alltså, det kanske inte är i ottan eller med tuppen men tidigt för att vara mig en lördag. Ska alldeles straxt åka iväg för en av årets tilldragelser: kosläppet. Och i och med att detta sker så är våren/sommaren officiellt här! Har faktiskt blivit lite av tradition att åka på det här, tror att det är femte året på raken nu.



Hur jag känner mig nu

Känner mig trött, ensam och tjock här i min ensamhet. Och till råga på allt har jag den förhatliga mensen med allt var det innebär och känner mig ungefär så här för tillfället:



Tomt i huvudet

Det enda jag kan säga är:


Vad gick fel?

Någonstans, någongång i livet måste det verkligen ha gått fel. Jättefel! Alltså, nu pratar vi ifråga om att jag sitter här snart 39 år och är singel och utan egen familj! Det var ju inte alls så här jag såg livet framför mig när jag var i 20-årsåldern. Just då hade jag i och för sig ett stadigt förhållande sedan flera år tillbaka och hade inte en tanke på att det skulle ta slut.

Gör verkligen ont inombords att jag sitter här ensam nu. Alla runtomkring mig säger att jag ska försöka att släppa det och att drömorinsen då kommer att dyka upp. Men jag kan inte släppa det, är inte så lätt som alla försöker få det att låta. Visst, de i min omgivning säger så för att försöka lätta upp det hela lite och för att jag ska bli gladare men det blir en nedåtgående spiral.

Känner mig så jäkla ensam även om jag är bra på att spela att jag alltid har en massa roliga saker för mig. Ganska enkelt att lura omgivningen att tro att man är glad och nöjd med livet. Men sanningen att säga så är jag jätteledsen över den här singel- och ensamhetssitsen och den bryter ner mig mer och mer för varje dag som går...


Trött på människor

Var inne i stan en sväng efter jobbet eftersom att jag skulle gå och fixa ett nytt pass hos citypolisen. Hade bokat tid och rackarns vad smidigt det var! Direkt när jag registrerat mig kom mitt nummer upp, snabb fotografering, fingeravtryck, betala och snabbt ut igen. Tror att jag var inne allt som allt MAX 3 minuter! Såg att de som kom in som drop-in skulle få vänta nästan två timmar. Så det kan rekommenderas att förboka tid! Kände mig riktigt nöjd när jag gick därifrån.

På väg därifrån så gick jag ner till t-banan vid t-centralen. Och herregud vad folk! Och alla bara springer och puttas. Blir fullkomligen galen på sånt! Får skrik- och gapsjukan och vill bara sparka alla på smalbenen. Jag bor på helt fel ställe va? :-)

Bling Skal


Får man verkligen tycka så?

Jag vet inte riktigt om man får säga högt att jag tycker att det är helt rätt att mördarmamman blir utvisad på livstid. Alla hennes argument hon kommer med skulle hon ha tänkt på INNAN hon mördade de små liven. Nu kan jag dessvärre inte känna någon som helst sympati för henne och tycker att det är bra för hennes barn som ligger där i graven att mamman hålls borta så att de får ro. Såna där människor vill inte jag betala för eller ha här i Sverige överhuvud taget!

Saxat från expressen.se:

Den kvinna som mördade sina två minderåriga söner i Sigtuna i höstas får sin utvisning på livstid fastställd av Svea hovrätt.

Kvinnan dömdes av Attunda tingsrätt till rättspsykiatrisk vård och utvisning på livstid. Hon överklagade utvisningen och skrev att hon var rädd för sin egen säkerhet om hon tvingas återvända till hemlandet Kenya. Hon uppger att hon efter dubbelmordet har blivit hotad till livet. Hon ångrar djupt det hon gjort och vill kunna besöka sina barns grav när vården upphör, var hennes argument i hovrätten.

Men hovrätten ser alltså inget skäl att ändra tingsrättens dom.

Träningsvärk i morgon?

Har idag cyklat till och från jobbet för första gången i år. Tar drygt 30 min dit och lite mer hem eftersom att man får cykla runt några kvarter extra på grund av enkelriktat. Om det hade varit platt väg hela vägen skulle det vara helt ok. Men nu ska man upp som på en seg höjd innan man åker nerför på andra sidan. Visst, det är lika mycket uppför som nedför men det känns ändå att benen och hjärtat får jobba en hel del. För det där med att gå av och leda cykeln finns bara inte! :-)


Unicef

Hamnade framför "Humorgalan" igår där Unicef värvade Världsföräldrar. När jag ser vad Unicef har gjort för de utsatta barnen runtom i världen så känner jag mig stolt över att jag har varit världsförälder i flera år vid det här laget. Det kostar 100:-/månad och det har väl de flesta av oss råd att avvara? Kanske kan man hoppa över ett biobesök? Två besök på McDonalds? Två öl? En flaska vin? Vi får nog alla hjälpa dessa barn genom att dra vårt egna lilla, lilla strå till stacken.

*Du är med och kämpar för alla barn över hela världen som behöver hjälp. Inte bara till ett utvalt barn, i en by eller i ett land.

*Tillsammans förändrar vi barns liv, hela vägen från mammas mage ut i vuxenlivet.

*Som Världsförälder ger du pengar varje månad. Enkelt och kostnadseffektivt via autogiro.

Gå in här och anmäl er!

Pojkar i förskoleklass
Bild från Unicef.se


Underbar körsbärsblom

Behövs väl inte sägas så mycket om körsbärsblommen i Kungsan va? Bilderna talar sitt tydliga språk... Och man kan ju lugnt säga att det var fler än jag som var där och njöt av blomsterprakten.

 

 

 

Senaste dygnet

Har haft ett riktigt skönt sista dygn. Struntade som sagt var i kompisen som inte kunde bestämma sig utan ringde och bjöd hit mamma på en grillkväll. Blev god mat, avslappnat, lite vin och sen majbrasan. Visserligen kom vi dit när elden brunnit ett tag och kören gått hem för länge sedan, men det var trevligt ändå. Blev nygjorda brända mandlar till en eldshow. Måste säga att killarna var jätteduktiga även fast de säkert inte var äldre än 15-16 år.

Mamma stannade kvar här över natten så i dag har vi njutit av solen i fulla drag. Först utefika på fiket vid väninnans odlingslott sen slappande på min balkong och till sist en långpromenad i Nackareservatet. Skön dag helt enkelt! Känner inte alls för att sitta inne på ett mörkt kontor i morgon igen. Känns verkligen som att jag har vilat upp mig under de här dagarna och jag känner mig mer alert än på länge. Fast ett par dagar till hade inte suttit helt fel för att bli helt utvilad.

Snacka om kontrast:

 

RSS 2.0/>