Matförgiftad!

Jäklar i min lilla låda vad sjuk jag blev igår efter det att jag och kusinen varit på Österhof på Humlegårdsgatan och käkat grillad tonfisk. Och det var inte bara jag som blev dålig utan även kusinen. Började med att jag kände mig lite illamående men tänkte att det hade med magsäcksförminskningen att göra och att det kanske var lite mycket fett i maten. Men sen fick jag världens huvudvärk och var tvungen att åka hem. Hann knappt innanför dörren innan diarrén satte igång med full kraft. Herregud vad risig jag var! Trodde hela tarmsystemet skulle vända sig ut och in.
När det värsta hade lagt sig och systemet var tömt hade jag kontakt med kusinen som hade råkat ut för exakt samma sak.
 
I dag har vi bägge två anmält restaurangen till Miljöförvaltningen. Och när de har fått in två anmälningar för samma restaurang startar de en utredning så vi får väl se vad som händer.
Enligt tjejen som tog emot anmälan så är det inte helt ovanligt att man blir förgiftad av just grillad tonfisk. Så här står det på Livsmedelsverkets hemsida:
"Fisk kan innehålla höga halter av histamin. Histamin finns framför allt i tonfisk och makrill och uppstår när fisken hanteras felaktigt vid för hög temperatur. Histaminförgiftning ger akut insjuknande i magsmärtor, kräkningar och diarré."
 
Nu är det bättre men jag är fortfarande alldeles öm i magen och inte det minsta sugen på mat.
 

Kommentarer
Cilla

Stackare! En riktig TTT (total tarm tömning)...



2013-08-01 @ 15:39:13


Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0/>