Aktiv dag ute i friska luften

Drog med mig en kompis för att plocka äpplen hos en f.d. Hemvärnskollega. Har varit där ett par år tidigare och plockat för att lämna in för mustning.När vi lämnade in äpplena på musteriet visade det sig att vi hade plockat 68 kg! Av dessa kilon blev det 40 liter färdig must att njuta av under vintern. Känns liksom lite nyttigt och bra att musta äpplen som man vet var de kommer ifrån där de inte är besprutade.
 
Under tiden äpplena mustades så passade vi på att ta en tur ut till skogen för att leta svamp. Hittade väl lite höstkantareller men väldigt lite. Känns som om de inte riktigt har kommit igång ännu. Så lite mer regn i kombination med den här värmen kommer att bli toppen och sätta fart på växandet tror jag. Frågan är väl bara om jag kommer ha tid att åka iväg en dag så där i mitten av oktober med tanke på att jag knappt har kommit igång med packningen inför flytten ännu.
 
På väg hem skulle vi bara svänga förbi hv-kollegan igen för att plocka lite plommon som vi inte hann tidigare på dan. Men vad hände då? Jo, han frågade om vi inte kunde ta mer så att han slapp åka till tippen med all fallfrukt. Så då plockade vi lika mycket till som jag ska lämna in för mustning under morgondagen. Herregud, det kommer flyta äppelmust i blodådrorna efter den här hösten/vintern. :-)
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0/>