Slapparhelg med skönt avslut

Den här helgen har verkligen gått i slappandets tecken. Igår låg jag hemma i princip hela dagen och bara läste och tittade på tv. Samma sak idag när jag tänker efter. Det enda vettiga jag har gjort är att tvätta lite och plocka bort julen.
I kväll har jag dock varit iväg på bio och sett "En man som heter Ove". Efter att först ha läst boken och sedan sett teatern så blev faktiskt filmen lite av en besvikelse. Visst; den var bra och jag kan rekommendera den. Men de hade gjort lite för mycket komedi av den kan jag tycka. För både boken och, kanske framför allt, teatern var ganska mörk och sorglig. Dock var den väldigt välspelad med bra skådespelare och Rolf Lassgård var fantastisk som Ove. Så även om jag hade andra förväntningar på filmen tycker jag verkligen att ni ska gå och se den!
 
 
Text från sf.se:
59-årige Ove är kvarterets vresige ordningsman som flera år tidigare avsattes som ordförande i bostadsrättsföreningen, men det ger han blanka fan i och ser med järnhand över kvarteret. När höggravida Parvaneh med familj flyttar in i radhuset mittemot och backar in i Oves brevlåda blir det upptakten till en komisk och hjärtevärmande historia om tilltufsade katter, oväntad vänskap och kärlek så stark att bara döden ser ut som den enda utvägen. Ove är en man som vet att rätt ska vara rätt och man ska hjälpa sin medmänniska och som med stor träffsäkerhet betraktar sin samtid.

Kommentarer


Kommentera inlägget här!



Namn  
Epost    
Blogg    


Kom ihåg mig?

Trackback
RSS 2.0/>